Decathlon Dover Strait Race

DECATHLON Dover Strait Race: snelle sprint over de Noordzee naar Oostende

ONZK Ramsgate Oostende

25 deelnemers startten zaterdag in de terugrace van het Decathlon Dover Strait races. Het traject Ramsgate – Oostende zag er qua condities het tegenovergestelde van de heenrace uit. De wind uit het NNO tot N kwam niet boven de 18 knopen. De stroming zou van bij het begin tot aan de finish meelopen. De deelnemers zouden dus genieten van dragende wind en stuwende stroming met een gezapige golfslag. Dat was bij de eerste etappe naar Ramsgate héél anders.

Enkele deelnemers die in de heenrace uitweken naar een schuilhaven hadden op vrijdag de vloot vervoegd. Zij zouden revanche kunnen nemen door de bootsnelheid over de Z vormige baan te maximaliseren. Opperste concentratie en doordachte zeilvoering waren de regels. Tijden: 6u20’ voor de snelste tot 8u59’ voor de laatste, bijna de helft van de heenrace.

 

IRC

Magic WindZowel in de heen- als de terugrace was de Magic Wind (WV Breskens) van Robert Tan in de categorie IRC 1 ongenaakbaar in werkelijke tijd, maar de TCF van zijn schip werkte nadelig. Jan Alleman finishte de MonAquA (RNSYC) voor Oostende binnen de twee minuten na de Alegria (RBSC) die de heenrace overtuigend had gewonnen. 107 seconden waren net voldoende om in berekende tijd Ramsgate – Oostende te winnen. Of: nakomen loont.

 

De Njord (RNSYC), die in de heenrace met een mooie voorsprong de line honours van de race kaapte, zetten in de terugrace een vergelijkbare prestatie neer. 9:35:05 was alweer de snelste tijd. Met dank aan goede voorbereiding, snelle maneuvers, de juiste zeilkeuze en ondanks een gebroken grootzeilval die snel op zee een bypass kreeg.  Natuurlijk zeilt de IRC 2 vloot, net zoals de andere ‘kleintjes’, een kortere baan, maar de kwestie is toch om op de juiste momenten en plaatsen ook de juiste opties te nemen.

ONZK Ramsgate OostendeCR

In de CR 1-2  categorie deed er zich een vergelijkbaar fenomeen voor. Bert De Bock, schipper van de Salona 40’, de Huldra 2, (RYCB) (CR 1 /2) was donderdag nog terug gesurft naar Oostende. Zijn boot met een bemanning van gezinsleden was daar niet rouwig om. Mijn boot is te licht voor dat aan-de-windse geweld tegen de golven, zei De Bock. De Huldra 2 kwam in de terugrace als eerste in zijn klasse in Oostende aan met een twintigtal minuten voorsprong op de tweede: de Rackham (KYCN).

De Alena (RNSYC) van het duo Filip Lammens en Patricia Krick domineerde de CR double handed vloot. Een vloot die overigens door het zware weer van zaterdag gehalveerd was. De Jsoif (RNSYC) kampte met een gennaker die niet meer gestreken kon worden aan de boei voor Calais. “We hebben een uur lang gesukkeld en waren onze tweede plaats kwijt,” zeiden Mourisse en Boel achteraf in hun thuishaven.

Caramel CR ClassDe stroom en windcondities waren in deze tweede manche de Caramel (RNSYC) van het duo Wets / Priem minder gunstig gezind. Door ruim een uur na de Godewind (RYCB) van Bart Dumon te finishen was de correctiefactor van hun bijna 60-jarige Breeon onvoldoende om hun eerst te plaatsen in de herrekende tijd.
De receptie van het ONZK was al aan de gang toen de Caramel de jachthaven van de RNSYC binnenliep.

Kampioen gezelligheid

Decathlon Tribord 900 zeilpak winnaresOpnieuw braken de receptie, de prijsuitreiking van de Indumar ONZK kampioenen 2021 -uitgesteld door Corona maatregelen- en de prijsuitreiking van de Decathlon Dover Strait Race 22 alle records van gastvrijheid en gezelligheid.

Er werd nog een Decathlon / Tribord zeilpak model 900 verloot onder de aanwezige vrouwelijke en mannelijke bemanningen. Plus een spinnaker, naar keuze te laten maken bij UK Sails Belgium of Wittevrongel sails.

 

De volgende race in het Indumar Open Noordzee Kampioenschap 2022 is de Hansweert – Antwerpen van 18 juni ek. www.schelderegatta.be

De resultaten van de Decathlon Dover Strait races – Oostende – Ramsgate – Oostende

Foto’s van Pit De Jonge