De sterkste teams vingen de grillen van de wind met succes op!

Zowel de organisatie als de deelnemers zijn laaiend enthousiast over het voorbije Damen Breskens Sailing Weekend. De zeilomstandigheden waren meer dan uitstekend: zelfs mediterraan. De organisatie streng maar rechtvaardig, zoals dat dan heet en ook aan het sociale aspect werd buitengewone aandacht besteed. Natuurlijk wonnen de besten, maar ze hebben wel ieder een uitgesproken reden om met de prijs in hun klassement naar huis te gaan. Of net niet.

Teamwork en afwisseling

Jan de Kraker van de K-Force (NED 18) klinkt moe maar overtuigd. Zijn team heeft de Blauwe Wimpel gewonnen in de IRC1 klasse. “De Swan 45 is natuurlijk een uitermate licht weer schip. Bijna een Middellandse zee boot. Het kleine natte onderwaterschip heeft weinig weerstand in het water. Ze draagt een relatief groot zeiloppervlak. Met harde wind hadden we dit niet gekund.” Zegt Jan.
Hij zeilt al jaren met zijn kernteam. Dat schept een bijzondere band waardoor alles aan boord vlot verloopt. En dan is er nog zijn vrouw Ellen die als shore manager ervoor zorgt dat alles piekfijn is georganiseerd. Het blijft een amateurteam, maar wel een dat het plezier om te varen in houdt. Zelfs voor vakantiereizen wordt de boot omgebouwd naar een toerschip.
Voor de rest van dit zeiljaar staat nog het Wereldkampioenschap van de Schelde (Jans’ eigen woorden) op het programma: de Antwerp Race.

Rekenwonder

In de IRC 2 haalt de Rosetta (NED 7307) de prijs binnen. Geen titel, want er waren onvoldoende boten in deze klasse om erkend te worden als kampioenschap. “Daar hebben we geen last van gehad,” zegt stuurman Rabout Crul. “We wisten van dag een dat de boot die we moesten in de gaten houdend de Belgische X-Bie was. Na een zwakke eerste dag zijn we terug gekomen. De zeiltrimmers hebben met de vlagen en winddraaiingen zeker hun werk gehad. Bij de laatste race zijn we gaan rekenen. Als we de X-Bie achter ons konden houden hadden we voldoende aan ons half punt voorsprong om in de algemene rangschikking te winnen. Die aanpak is dus goed gelukt. X-Bie werd vierde van de vier boten. Bovendien bleek bij de prijsuitreiking dat we van alle klassen nog de beste prestatie hadden geleverd ‘over all’ in gecorrigeerde tijd.” De Rosette heeft dit jaar nog een titel in de Verbondsbezem, weliswaar in de ORC-meting, op het oog.

Geoliede machine

Op de winnaar in de IRC 3 klasse, de Easy Living (Ned 7696) geldt ook het langdraaiende team en een geoptimaliseerde, technisch perfecte, weliswaar niet zo piepjonge boot. Rinus de Jonge werkt zelf ook aan de Bénéteau First 34.7 van 2006 maar wordt jaarlijks geoptimaliseerd. Technisch loopt alles geolied want een foutje maken is in de kop van de wedstrijdvloot nefast.
“Maar we moesten in Breskens wel heel goed bij de les blijven,” zegt Rinus. Concentratie aan boord is wellicht het belangrijkste onderscheidend element. Er was sterke concurrentie van de Belgische Zarafa en de Picsou, die overigens semiprofessionele zeilers uit Duinkerken aan boord had.  Maar die kapers heeft de Easly Living dus kunnen voorblijven. Ook de Easy Living heeft nog een afspraak met de Antwerp Race.

Lokale kennis

“We weten waar we mogen doorlopen, we weten waar de stroom harder of trager loopt. En we weten dat de windcondities van de laatste dag naar onze maat waren gesneden”. Marnix Lippens, schipper van de Blind Faith (BEL 1274) is er in geslaagd zich in het niet te onderschatten CR veld naar de top te werken. Anticiperen heet aan boord dan ook de waterstanden berekenen om zeker te zijn dat ze over de zandbobbel onder water kunnen.”

Alles tegelijk met vier handen

Met vijf eerste plaatsen in vijf races is de Intention (IRL 725) de absolute winnaar in de Double Handed klasse. Nu dus een gelukkig schipper, maar tijdens de wedstrijden een onafgebroken vechter. “We doen met twee alles tegelijk. Om de prestatie zo hoog mogelijk te houden bestaan er maar twee technieken: de dieptemeter in het oog houden en alles vooruitplannen. Als Rogier Van Overveld en ik  een boei gingen ronden, moest alles klaar liggen om de boot vloeiend van bijvoorbeeld spinnakeren naar aan de wind zeilen te kunnen schakelen. Dat vooruitplannen ging dus steeds vlotter.  Het zorgt voor een extra dimensie aan het zeilen, waardoor de formule steeds populairder wordt. Misschien is Breskens Sailing Week te dicht bij de 1OO mijls race, want er kunnen zeker veel meer duo boten deelnemen. Wij kijken alvast uit naar de Vuurschepen race en de North Sea Regatta.”

Nabeschouwen en doorstarten

Marnix Lippens, voorzitter van de organiserende Stichting: kijkt vooruit: “De formule van meer reeksen in een korte periode zoals een lang weekend werkt goed en is qua competitie oersterk. Het is een kampioenschap en het is onderdeel van de Open Noordzee Kampioenschap (ONZK) races. We hebben een uitgebreid social program. Ook dat maakt het Damen Breskens Sailing Weekend extra aantrekkelijk. Het vaargebied laat een grote variatie aan wedstrijden toe die grotendeels buiten de vaarroutes van de beroepsvaart liggen. We hebben zee, we hebben beschut water. Dat is meteen een open uitnodiging naar klassen en wedstrijdvormen zoals sportboten, eenheidsklassen en andere formules of bootklassen zoals J80, J70, Quarter-, Half- of One-tonners om van de solidie basis die dit evenement heeft een bijkomend voordeel te halen.  Na de nabeschouwing maken we de volgende datum van de zeventiende editie van het Damen Breskens Sailing Weekend bekend.”