
Hoewel er vanochtend regenbuien overtrokken stabiliseerde de wind zich wat meer nadien en kon er weer heftig worden gezeild op de tweede dag van DAMEN Breskens Sailing Weekend. Omwille van de Noordenwind uitschieters tot 25~26 knopen werden de windward/leeward banen voor vloot A (IRC en ORC) bij de Walvischstaartgeul op zee uitgezet. Vloot B kreeg een parcours rond vaste boeien in het Schaar van Hoofdplaat en Springersdiep.
Elke (NED 6169 / IRC-ORC1): dit is ons ding
Frans Rodenburg is formeel: de First 40 gaat hard en hoog aan de wind en dat is bij 5 bft alleen maar voordeel. De settings zijn bekend. Plus, natuurlijk een geroutineerde bemanning: van de tien man aan boord zijn er drie die uit andere, ervaren teams komen, dus loopt alles gesmeerd aan boord. Ook als er al eens een gijp misgaat en ze even achter de spinaker aan moeten gaan, is dat euvel gauw verholpen. “In principe varen we bij de start gauw vrij. En dat genieten we van dat voordeel, ook wanneer we rond de bovenboeien of door de gates moeten. Natuurlijk gaat de Van Uden er altijd als een speer vandoor, voor ons. Gisteren was het even schrikken toen bleek dat de dagwinnaar, de Pinta, de inshore baan rond de boeien beter had geïnterpreteerd dan wij, maar vandaag zijn we weer helemaal top met de Windward/Leeward banen.”
Ballista (BEL 217 – CR 1-2): het beste er van maken brengt overwinning binnen bereik
Voor schipper Jonas Pluym, die hoofdzakelijk in de Delta aan wedstrijden deelneemt, bepaalde de Coronaperiode dat hij hier met zijn team in de CR klasse deelneemt. “We zouden liever buitengaats aan de Ups’ en Downs deelnemen, maar we kregen de juiste meetbrieven niet op tijd geregeld. Toch is het goed dat de organisatie een baan heeft kunnen uitzetten die het up/down parcours benadert. Tel daarbij dat we al lang met een harde teamkern varen en dat we elkaar prima aanvullen. Ik hoef me als stuurman alleen maar op het sturen te concentreren. En de informatie van de navigator juist te interpreteren. Daardoor gaan we snel, hoog en laten we zo weinig mogelijk steken vallen. Dat loont.
“De races verlopen ondanks het beperkte deelnemersveld op het scherp van de snee. Door onze ratings bepaalt een verschil van seconden of je plaats één of twee hebt, zegt Jonas.
We hebben begrip voor de Coronamaatregelen, maar het zou goed zijn dat we een redelijke termijn krijgen om als het nodig is protest te kunnen indienen.”
De Ballista crew is wel van plan om op deze groove morgen verder te gaan.
Zeebeer 3 (NED 5146 – Double Handed): voor ons mogen de kruisrakken primeren
Ad van WIJNGAARDEN zeilt al jaren double handed met zijn zoon Gerben. Ooit met 4 tot 6 man bemanning, maar dat werd op de duur te ingewikkeld. Het Waarschip 1075, de Zeebeer 3, bouwde Ad zelf af. Jaar na jaar is het van toerschip naar cruiser racer gegaan. Het duo heeft het best naar zijn zin. “Voor een wat zwaarder schip is dit natuurlijk het ideale weer. We zijn op elkaar ingespeeld, hoewel het voor Gerben (44jr), die de taken van een meerkoppige bemanning alleen moet uitvoeren behoorlijk inspannend is,” zegt Ad (75jr.). het vertrouwen in de Zeebeer 3 is groot, zeker als het op de aan de windse rakken neerkomt. “Voor ons mogen er meer zijn want dan zijn we zeker dat we de voorsprong van ca 20 minuten op de nr 2, de Magnifique nog gaan vergroten.”
Wedstrijdorganisatie: het de zeilers naar hun zin maken
Marcol De Klerk, wedstrijdleider op baan B (CR en Double Handed) zegt: “De windrichting was net goed om er een bijna windward leeward baan van te maken. We hadden hier wat minder wind dan op zee: eerst 13 knopen, later 18, maar de golfslag is best wel pittig.” Na twee reeksen is het vuur er wel uit, morgen ziet het er naar uit dat we weer twee intensieve reeksen kunnen varen.
Buiten dat dit aan de bemanningen trekt is er natuurlijk kans op schade, zoals bij de IRC 2 waar de koploper Extra Djinn naar de haven moest met problemen aan de rail van het voorzeil, zodat zij laatste dagreeks niet konden uitzeilen.
Winnaars DAMEN Breskens Sailing Weekend – dag 1 + 2
IRC/ORC 1: ELKE (NED 6169) | Frans RODENBURG
IRC/ORC 2: EXTRA JINN (GBR 362) | Michel DORSMAN
IRC/ORC 3: ZARAFA | (BEL 7712) | Iwan VERMEIRSCH
CR 1&2: BALLISTA | (BEL 217) | Jonas PLUYM
CR 3-6: DU CIEL | (NED 4481) | Harold van den HEMEL
Double Handed: ZEEBEER 3 | (NED 5146) | Ad van WIJNGAARDEN
Voorlopige rangschikkingen: (selecteer de klasse links boven) https://www.manage2sail.com/nl-NL/event/d6a53f75-ef6b-4f64-91a1-458493ebcd7f#!/results?classId=20605a8c-8bf5-4e05-980b-9a9dc9c5d359
Foto’s: WACON Images, Ronald den Dekker (baan A) en Marcol De Klerk (Baan B)
Ostend Sailing Weekend sluit intensieve zeilcompetitiezomer bij Royal North Sea Yacht Club af
/in ONZKZeezeilen: Ostend Sailing Weekend 25 en 26 september ’21
Selectief voor het Indumar Open Noordzee Kampioenschap (ONZK)
De jachthaven in het Montgomerydok van Oostende wordt het laatste weekend van september de basis voor vijf vloten van competitiejachten.
Categorieën
IRC-, Half Ton-, SB20- en J/80-boten varen meerdere windward / leeward banen rond door de organisatie uitgelegde merktekens (boeien) eventueel voor IRC eventueel aangevuld met een inshore parcours rond bestaande bakens in de Noordzee.
CR-boten varen tot 2 inshore parcours rond bestaande boeien op de Noordzee.
Voor iedere baan wordt een autonome wedstrijdleiding op het water ingeschakeld zodat de organisatie op het water voor de deelnemers vlot verloopt, zonder dat de verschillende categorieën elkaar zouden hinderen.
Programma
Zaterdag: vertrek vanuit de haven vanaf 10u30
Start voor CR om 11u30; voor IRC om 11u45, voor J/80 om 12u00.
Na de races: RNSYC-kadekant drankjes en hapjes voor alle deelnemers.
Start voor CR om 10u00; voor IRC om 10u15, voor J/80 om 10u30.
Behalve als er een terugroepprocedure zou lopen, zijn er geen startprocedures meer na 15u00.
Aansluitend volgt de prijsuitreiking met een gepaste receptie.
Opwindende en goed omkaderde competitie voor zowel de doorwinterde wedstrijdzeilers als voor minder ervaren funracers in een breed scala aan formules. Prima zeilerssfeer aan wal.
Inschrijven: https://manage2sail.com/en-BE/event/031c3de0-b3e2-4f6e-9929-117e2d1a87cf#!/
Deelnemers die via deze online weg inschrijven maken kans om een volledige zeilersuitrusting van Decathlon / Tribord te winnen. (Tribord Zeilvest, zeilbroek, reddingsvest, bootschoenen). Deze set gaat naar een bemannings-/bevrouwingslid op de officiële deelnemerslijst op www.manage2sail.com).
Deelnemerslijst / wedstrijddocumenten
Foto’s Ostend Sailing Weekend 2020 by Pit De Jonge
Meer over IRC- en CR-meetformules
Meer over Half Ton klasse
Meer over de J/80 klasse
Meer over de SB20 klasse
DAMEN Breskens Sailing Weekend- dag 3: doorzetters domineren
/in ONZKVloot A werkte drie reeksen af en kwam aan een totaal van 7, vloot B twee om aan totaal 6 te komen. De organisatie kreeg dan alle lof, ook omwille van de flexibiliteit. Niemand kan zeggen dat dit géén waardig zeilkampioenschap was.
Elke (NED 6169 / IRC-ORC1): dit is ons ding
Bij Frans Rodenburg staan ze niet met de stopwatch te timen hoeveel ze achter de NED 17001 Van Uden van Gerd-Jan Poortman liggen, zonder enige twijfel de snelste boot uit de vloot. ”We varen altijd onze eigen koers, maar ook onze eigen wedstrijd. Timen doen we bij de finish.” zegt Frans. Opnieuw is gebleken dat de tactiek van de Elke om zo snel mogelijk zijn groove te vinden in het aan de windse rak en snel in vrije wind te varen echt wel werkt. Ook als er foutjes gemaakt worden en ze een keertje terug achter de startlijn moeten na een vroegstart. De belangrijkste verliestijd tegen de Van Uden zit dus in die enkele minuten bij de start.
Maar Elke zeilde het hele kampioenschap door erg constant en dat werd dus beloond met de titel, met dank aan de gecorrigeerde tijd.
Breskens weekend betekent einde seizoen voor de Elke. Volgend jaar wil Rodenburg met zijn mannen weer naar Cowes. En hopelijk kunnen de Engelsen dan ook naar het IRC EK in Breskens komen, vindt Rondenburg. Hij ziet een potentieel van 10 tot 12 extra Engelse boten.
Extra Djinn (GBR 362 / IRC-ORC2): gekomen om te winnen
Stuurman Michel Dorsman is formeel: opdracht geslaagd. Met 1.5/1/1/(5)/1/1/1 waren ze ongenaakbaar. Korte, intensieve Ups & downs, dat is hun zeilformat. Kamelenkoers betekent voor hen huiveren.
In de vierde manche brak de voorstagbevestiging in de mast. Einde race. Dat hebben ze snel met vallen geborgen. Diezelfde dag bracht iemand wisselstukken uit de oude mast en met assistentie van de Bressiaanse tuiger waren ze weer paraat voor de volgende reeksen.
Voor de Extra Djinn was het de eerste kennismaking met het Bressiaanse vaarwater. Dorsman: “Door de windsterkte was de invloed van de stroming minder belangrijk. Wel hebben we ondervonden dat, als de wind wat shift, de golven anders inkomen over de ene boeg dan over de andere. Een korte en een lange klap maken op één rak is even wennen.”
Ook de Extra Djinn kijkt al uit naar het EK van ’22.
Iwan Vermeirsch heeft het over geconcentreerd blijven als hij de drie manches van vandaag beschrijft. Snelheid in de boot houden bij die golfslag is zeer belangrijk en daar moet het hele team zich voor inzetten. Altijd. Want als iemand de topping lift te snel aanhaalt, moet er in diezelfde minuut iemand de mast in om die weer omlaag te halen. En dat gaat fluitend. Vandaar ook de waardering die Vermeirs uit over zijn bemanning. “We hebben met ons allen de race gewonnen. Hoewel de Picsou het ons niet gemakkelijk heeft gemaakt.” Zegt hij.
Ballista (BEL 217 – CR 1-2): het beste er van maken brengt overwinning binnen bereik
Jonas Pluym kijkt tevreden maar kritisch terug. “We hadden de reeks 4/1/1/1/1 in schoonheid kunnen afronden door ook de laatste reeks te winnen. Niet dus. Was het overmoed of gebrek aan concentratie? Aan de voorlaatste boei ging bij de voorzeilwissel de gennaker het water in. Alsof je de handrem optrekt. Pats van één naar vijf. We hebben er alles aan gedaan om de boten in te lopen, maar ja.” De voorgaande reeksen koos de Ballista voor een conservatieve strategie en dan heeft hen vier overwinningen in zes reeksen opgeleverd. Uiteindelijk landen ze op de eerste plaats voor de NRJ-Ball met 1 punt verschil.
De titel biedt hen weer heel wat perspectieven voor de toekomst. Te beginnen met de Huysman Antwerp race en de Goofies.
IRC/ORC 1: ELKE (NED 6169) | Frans RODENBURG
IRC/ORC 2: EXTRA JINN (GBR 362) | Michel DORSMAN
IRC/ORC 3: ZARAFA | (BEL 7712) | Iwan VERMEIRSCH
CR 1&2: BALLISTA | (BEL 217) | Jonas PLUYM
CR 3-6: DU CIEL | (NED 4481) | Harold van den HEMEL
Double Handed: ZEEBEER 3 | (NED 5146) | Ad van WIJNGAARDEN
Foto’s: Wacon Images by Ronald den Dekker
DAMEN Breskens Sailing Weekend dag 2: ervaring beheerst de race
/in ONZKHoewel er vanochtend regenbuien overtrokken stabiliseerde de wind zich wat meer nadien en kon er weer heftig worden gezeild op de tweede dag van DAMEN Breskens Sailing Weekend. Omwille van de Noordenwind uitschieters tot 25~26 knopen werden de windward/leeward banen voor vloot A (IRC en ORC) bij de Walvischstaartgeul op zee uitgezet. Vloot B kreeg een parcours rond vaste boeien in het Schaar van Hoofdplaat en Springersdiep.
Elke (NED 6169 / IRC-ORC1): dit is ons ding
Frans Rodenburg is formeel: de First 40 gaat hard en hoog aan de wind en dat is bij 5 bft alleen maar voordeel. De settings zijn bekend. Plus, natuurlijk een geroutineerde bemanning: van de tien man aan boord zijn er drie die uit andere, ervaren teams komen, dus loopt alles gesmeerd aan boord. Ook als er al eens een gijp misgaat en ze even achter de spinaker aan moeten gaan, is dat euvel gauw verholpen. “In principe varen we bij de start gauw vrij. En dat genieten we van dat voordeel, ook wanneer we rond de bovenboeien of door de gates moeten. Natuurlijk gaat de Van Uden er altijd als een speer vandoor, voor ons. Gisteren was het even schrikken toen bleek dat de dagwinnaar, de Pinta, de inshore baan rond de boeien beter had geïnterpreteerd dan wij, maar vandaag zijn we weer helemaal top met de Windward/Leeward banen.”
Ballista (BEL 217 – CR 1-2): het beste er van maken brengt overwinning binnen bereik
“De races verlopen ondanks het beperkte deelnemersveld op het scherp van de snee. Door onze ratings bepaalt een verschil van seconden of je plaats één of twee hebt, zegt Jonas.
We hebben begrip voor de Coronamaatregelen, maar het zou goed zijn dat we een redelijke termijn krijgen om als het nodig is protest te kunnen indienen.”
De Ballista crew is wel van plan om op deze groove morgen verder te gaan.
Ad van WIJNGAARDEN zeilt al jaren double handed met zijn zoon Gerben. Ooit met 4 tot 6 man bemanning, maar dat werd op de duur te ingewikkeld. Het Waarschip 1075, de Zeebeer 3, bouwde Ad zelf af. Jaar na jaar is het van toerschip naar cruiser racer gegaan. Het duo heeft het best naar zijn zin. “Voor een wat zwaarder schip is dit natuurlijk het ideale weer. We zijn op elkaar ingespeeld, hoewel het voor Gerben (44jr), die de taken van een meerkoppige bemanning alleen moet uitvoeren behoorlijk inspannend is,” zegt Ad (75jr.). het vertrouwen in de Zeebeer 3 is groot, zeker als het op de aan de windse rakken neerkomt. “Voor ons mogen er meer zijn want dan zijn we zeker dat we de voorsprong van ca 20 minuten op de nr 2, de Magnifique nog gaan vergroten.”
Wedstrijdorganisatie: het de zeilers naar hun zin maken
Marcol De Klerk, wedstrijdleider op baan B (CR en Double Handed) zegt: “De windrichting was net goed om er een bijna windward leeward baan van te maken. We hadden hier wat minder wind dan op zee: eerst 13 knopen, later 18, maar de golfslag is best wel pittig.” Na twee reeksen is het vuur er wel uit, morgen ziet het er naar uit dat we weer twee intensieve reeksen kunnen varen.
Buiten dat dit aan de bemanningen trekt is er natuurlijk kans op schade, zoals bij de IRC 2 waar de koploper Extra Djinn naar de haven moest met problemen aan de rail van het voorzeil, zodat zij laatste dagreeks niet konden uitzeilen.
IRC/ORC 1: ELKE (NED 6169) | Frans RODENBURG
IRC/ORC 2: EXTRA JINN (GBR 362) | Michel DORSMAN
IRC/ORC 3: ZARAFA | (BEL 7712) | Iwan VERMEIRSCH
CR 1&2: BALLISTA | (BEL 217) | Jonas PLUYM
CR 3-6: DU CIEL | (NED 4481) | Harold van den HEMEL
Double Handed: ZEEBEER 3 | (NED 5146) | Ad van WIJNGAARDEN
Voorlopige rangschikkingen: (selecteer de klasse links boven) https://www.manage2sail.com/nl-NL/event/d6a53f75-ef6b-4f64-91a1-458493ebcd7f#!/results?classId=20605a8c-8bf5-4e05-980b-9a9dc9c5d359
Foto’s: WACON Images, Ronald den Dekker (baan A) en Marcol De Klerk (Baan B)
Meteen voluit gaan op eerste dag Damen Breskens Sailing Weekend
/in ONZKTwee vloten namen de start in de eerste dag van het DAMEN Breskens Sailing Weekend. Voor vloot A (IRC/ORC gemeten boten) kreeg een inshore parcours rond de vaste bakens in de Scheldemonding voor de boeg. Per klasse werd één andere baan gekozen met ook een andere afstand, variërend tussen 20 en 30 zeemijl. De vloot B (CR en Double Handed) startte in de eerste manche in een rondje omheen de zandbank voor de haven van Breskens, om nadien een tweede manche te varen in het Schaar van de Spijkerplaat.
Extra Djinn: wissel van gescheurde spi draait op winst uit
De Nederlandse stuurman Michel Dorsman van de Extra Djinn (GBR 362) zit volop in de debriefing als we naar zijn ervaring peilen. Het 8 koppige team wil zich vooral oriënteren om deel te kunnen nemen aan het EK IRC van volgend jaar. Het omgaan met de stromingen rond de banken is dus een aandachtspunt. Het volgende is de formule van de inshore. Hun X 32 Sport is niet zo sterk in reaching-rakken, ze kijken heel erg uit naar de windward-leeward banen die intensiever en korter zijn.
Maar het kan ook meezitten. Bij de zeilwissel van de gescheurde S2 spinnaker naar een S 1,5 bleek deze laatste beter geschikt voor de koers, dus hebben ze alles uit hun schip kunnen halen. Dag één eindigt dus voor hen met een overwinning.
Zarafa: in haar element
De Belgische stuurman Iwan Vermeirsch van de Zarafa (BEL 7712) is in zijn nopjes. Hoewel er een paar nieuwe mensen aan boord zijn gekomen, waren de voorgaande races in het Open Noordzee Kampioenschap voldoende om het team op dreef te krijgen. Iwan is zeer te spreken over de wedstrijdorganisatie en het verloop van de starten en de variatie van de koersen over de veelhoekige baan. “We zeilen ook tegen een kleine, maar sterke concurrentie. Het is dus alles behalve een toertochtje langs de boeien.” Zegt de schipper.
Naast de kwaliteit van zijn crew was de meteo erg gunstig voor de Zarafa. De boot is relatief zwaar, ontworpen voor zeer gevarieerde Engelse condities. Met deze dagwinst zijn de verwachtingen dus meteen naar het hoogste spanningsniveau gebracht.
Wedstrijdorganisatie: COVID voorzichtigheid
De voorzichtigheid bij de starts lieten duidelijk zien dat iedereen de scherpte mist. Dat zal de invloed zijn van de Corona isolaties.
Toch wijst Menno op het verschil bij de finish van IRC 1: De Pinta (BEL 5355) klokte op 4:02:56 af, de Van Uden op 4:03:10. Deze had pieken gehaald van 16, 17 knopen.
IRC/ORC 1: PINTA (BEL 5355) | Dirk HELLEMANS
IRC/ORC 2: EXTYRA JINN (GBR 362) | Michel DORSMAN
IRC/ORC 3: ZARAFA | (BEL 7712) | Iwan VERMEIRSCH
CR 1&2: NRJ BALL | (BEL 455) | Roland CLAEYS
CR 3-6: DU CIEL | (NED 4481) | Harold van den HEMEL
Double Handed: ZEEBEER 3 | (NED 5146) | Ad van WIJNGAARDEN
Voorlopige rangschikkingen: (selecteer de klasse links boven) https://www.manage2sail.com/nl-NL/event/d6a53f75-ef6b-4f64-91a1-458493ebcd7f#!/results?classId=20605a8c-8bf5-4e05-980b-9a9dc9c5d359
Foto’s: WACON Images / Ronald Den Dekker
Nieuwpoort – Oostende – Nieuwpoort: zeilcommunity aan de kust grootste winnaar
/in ONZKRace van zaterdag 21 augustus 21 – selectie voor Open Noordzee Kampioenschap
Zaterdag 11 uur starten twee vloten met in totaal 32 zeiljachten voor een race in rechte lijn tussen Nieuwpoort en Oostende. Het wispelturige weer maakt er een tenenkrullende manche van. Hoewel de wind zijn kuren heeft, doet de snelste van de vloot in de IRC 1&2 categorie, de Ragazza 4 (Team Gabriel – De Bie / BEL 9852) er 65 minuten over om voor Oostende te finishen. De Bahiko (Team Duquesnoy / IRC GO) 103 minuten. De Andiamo (Team Bonte / BEL 9982 ) is een van de weinige deelnemers die dit hele traject onder spi uitvaart. En wint in de IRC Go formule.
“Ook bij de CR werd de heenwedstrijd een best spannend duel tussen de NRG-Ball en wij,” zegt Stan Logge, co-schipper van de J-Sea BEL 262. “Beide boten liepen onder Code 0 ongeveer gelijk op tot aan de Zuidstroombank. Maar we liepen dan langzaam uit om te finishen in 65 minuten en 18 seconden. NRG-Ball finishte exact 1 minuut later. De terugwedstrijd werd een duel tussen de Soulmate en de NRG-Ball waarbij NRG Ball opnieuw 2de werd.”
Jachthavenmeester Simon Munters en zijn team slaagde er in om alle deelnemende jachten netjes in de RNSYC jachthaven boord aan boord te laten afmeren. Alle deelnemers werden vergast op een oer klassiek pakje friet met pilsjes op het terras van de club. Door de dreiging van onweer en de afnemende wind werd de start voor de wat ingewikkelder manche naar Nieuwpoort al om 16 uur gegeven. Binnestroombankboei, Buitenstroombankboei, Zuidstroombankboei en zo naar de finish aan de KYCN boei voor Nieuwpoort.
“Dit werd een behoorlijk uitdagender manche,“ zegt Luc Coppens, “omdat de weinige wind die er nog was werkelijk alle kanten uitging. Het was dus werken aan boord met de vele zeilwissels.” Uiteindelijk werd de manche ingekort door de finish al aan de Zuidstroombankboei te nemen. De wolkbreuk kwam snel dichtbij.
Later die avond was het verzamelen geblazen voor de 140 bemanningsleden bij de Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort voor de prijsuitreiking en een barbecue. Het zeilpak en accessoires van Decathlon ging middels trekking naar een van de dames aan boord van de Ragazza 4.
Interclub kustrace
”Het competitie-element zat er in, maar vooral de verbinding tussen de zeilers van Nieuwpoort en Oostende is zowel op het water als in beide clubhuizen verstevigd. Een formule die zeker op de ONZK kalender van volgend jaar blijft staan. Bovendien merkt Luc Coppens nog op, heeft de IRC GO formule acht deelnemers opgeleverd die zich anders terughoudend opstellen tegenover het wedstrijdzeilen. Ook deze instapvriendelijke formule is een bijkomende boost waar zeilers zonder veel voorkennis en ervaring op zitten te wachten.
De volgende wedstrijdreeksen op de ONZK 21 kalender
DAMEN BRESKENS SAILING WEEKEND (27-29/08): https://www.breskenssailing.nl/
OOSTENDE SAILING WEEKEND (25-26/09) https://www.rnsyc.be/regattas/
Alle resultaten: https://bit.ly/2UEFhIq
Foto’s: zeilrace (C) Batur || Jachthaven (C) Luc Maes – RNSYC
Geen enkele reden om de Damen Breskens Week te missen
/in ONZKHet Damen Breskens Sailing weekend geldt ook dit jaar als het Open Nederlands Kampioenschap IRC.
Het heeft plaats van 27 t/M 29 augustus.
Het vaargebied laat vele parcours toe, bij iedere wind- en golfslagsituatie. Breskens ligt zowel als locatie als qua evenement in het zwaartepunt van het zeewedstrijdzeilen in de Lage Landen. Bij de deelnemers vinden we, naast enkele Rolex Fastnet Race deelnemers, ook de kandidaat kampioenen van het Belgisch – Nederlandse Open Noordzee Kampioenschap (ONZK). Het event is natuurlijk ook bepalend voor extra punten in de najaarscompetitie van de Nederlandse Noordzeeclub.
Nog heel even tijd om in te schrijven
Alle informatie over het Damen Breskens Sailing Weekend 21 + de Notice of race + de aanmeldingsmodule staat hier: https://manage2sail.com/nl-NL/event/d6a53f75-ef6b-4f64-91a1-458493ebcd7f#!/
De Nederlandse COVID19 restricties maken het mogelijk een sportevenement met jachten te organiseren. Hoewel het Damen Breskens Sailing Weekend bekend staat voor zijn gezellig sociale programma, laten diezelfde beperkingen niet toe animatie en andere momenten voor grote groepen te organiseren.
Duvel / Moortgat is weer present en zorgt voor een frisse versnapering op vrijdag. Er is een gezonde oplossing gevonden met food trucks voor ontbijten en/of lunchpakketten. Na de laatste race op zondag is er ook een food truck present, deze keer met onovertroffen burgers en pulled porc sandwiches voor alle deelnemers.
Meer info: https://www.breskenssailing.nl/
Nieuwpoort – Oostende – Nieuwpoort
/in ONZKAnnulatie 12 uur Oostende race / Open Noordzee Kampioenschap
/in ONZKOok het Open Noordzee Kampioenschap ontsnapt niet aan de Coronamaatregelen.
Na de annulatie van de twee eerste regatta’s in Nieuwpoort van de Open Noordzee Kampioenschap kalender, eerder deze maand, ziet de organisatie zich ook verplicht om de Decathlon 12 uur van Oostende van 13 mei ek.af te blazen.
De overheid zal op 8 mei nieuwe protocollen bekend maken. Zelfs als het licht op groen gaat voor sportwedstrijden en/of events zoals een zeilrace, is het te kort dag om een lange afstandsrace op de Noordzee te organiseren die vijf dagen later zou starten. Er zijn nochtans diverse bemanningscombinaties met voldoende veiligheid mogelijk: double handed sailing, bemanningen gevormd uit een bestaande bubbel, afstand houden aan dek enz. Maar toch, better safe than sorry.
Normaliter zou de klassieker ‘Decathlon Dover Strait Race’ worden gevaren in dit lange Hemelvaartweekend: Oostende – Ramsgate en terug. De langste en meest uitdagende race van de ONZK kalender. Om voor de hand liggende redenen werd uitgekeken naar een alternatief: Oostende – Duinkerke en terug. Toen ook dit traject omwille van de Coronasituatie in Noord Frankrijk onhaalbaar zou zijn, kwam plan C op tafel: een 12 uur durende lange afstandsrace voor de Belgische kust Oostende – Oostende.
Zowel zeilers als organisatoren hopen dus op voldoende versoepelingen om op 26 juni de Schelderegatta te kunnen laten plaatshebben. Deze race start in Hansweert (Zeeland / Nederland) en finisht op de Rede in Antwerpen.
Challenge Van de Velde en Jonnart van 1 & 2 mei geannuleerd
/in ONZKTot onze spijt moeten wij u mededelen dat de evenementen Van De Velde en Jonnart op 1 en 2 mei in Nieuwpoort worden afgelast.
We regret to inform you that the events Van De Velde and Jonnart on 1 and 2 May in Nieuwpoort will be canceled.
Nous regrettons de vous informer que les événements Van De Velde et Jonnart le 1er et le 2 mai à Nieuport seront annulées.
Feedback Webinar Zeiljachten 30 januari – presentaties beschikbaar
/in ONZKOp 30 januari kwamen de zeezeilers samen voor de jaarlijkse infosessie.
Hierbij de presentaties met links en informatie. Vragen altijd welkom.
Algemene presentatie en IRC Infosessie Zeiljachten
Open Noordzeekampioenschap ONZK presentatie 30jan21
Cruiser Rating – link WWSV pagina
Vimeo van UNCL (Franstalig)