
Zeezeilen: Ostend Sailing Weekend 25 en 26 september ’21
Open Belgisch Kampioenschap IRC
Selectief voor het Indumar Open Noordzee Kampioenschap (ONZK)
33 boten aan de start, verdeeld over IRC 1-2 en 3 (inclusief SB20 en Half Ton), J/80, CR 1-2 en 3-4
Het weekend dat de volle wedstrijdkalender bij de Royal North Sea Yacht Club zou afsluiten begon met een zwak briesje uit de zuidelijke richting.
De CR zeilde het kortste parcours uit het boekje, de andere klassen werkten hun windward / leeward baan af. Heel voorzichtig en met ingehouden adem om zo weinig mogelijk beroering in boot en water te veroorzaken. Dezelfde spanning bij de IRC – J/80 banen. Na reeks één werd het wachten op wind, die dan in de namiddag doorzette vanuit het noorden.

Gevecht voor vrije wind
Enkele momenten na de start kozen de teams voor een heel eigen strategie om het uiterste uit hun boot te halen en vooral geen fouten te maken. De top van de IRC1-2 boten kent elkaar en weet wat ze aan elkaar hebben. Het team van Koen Cleeren van de X-Bie maakte meteen duidelijk door heel eigen en soms extreme koersen te varen dat ze revanche wilden nemen op de voorgaande OBK’s in Oostende. De supersnelle J/125 van Robbert Tan, de Magic Wind, kon hun zwaardere correctiefactor er niet uitzeilen, hoewel dit team, dat furore maakte op de legendarische Capella, geregeld met voorsprong in real time finishte.
“De X-Bie is wellicht de traagste boot in de IRC-vloot,” zegt Koen Cleeren, “maar de boot doet het zeer goed in licht weer. We hebben bovendien een top team, verdeeld over de ervaren ouderen en de jonge leeuwen met veel ervaring in eenheidsklassen. Ik was ook heel blij dat mijn oom, Rudi er bij was. Een tacticus waar je blindelings op kan vertrouwen.”. De X-Bie zag je dan ook snel na de starten van de vloot wegklappen om zoveel mogelijk van vrije wind te genieten. Die windshiften hebben ze dan ook goed zien aankomen.
Rekenen op ervaring
Omdat er maar 3 halftonners opdaagden, was de mix met de andere IRC 3 boten veel geprofileerder. Philippe Pilate en zijn General tapioca team ging de strijd aan met de meest voor de hand liggende concurrent, de Zarafa van Iwan Vermeirsch. “We doen er alles aan om de Géneral zo hard mogelijk te doen lopen,” zegt Pilate. Wat in feite betekent dat het geroutineerde team geen enkele fout mag maken. Dat ene minuutje meer of minder snel finishen maakt het onderscheid tussen winnen of niet.
De verrassing bij de SB20 klasse, die een race in de race op de IRC baan vaarde, kwam van het Oostendse Tacktonic team van Nicolas Elleboudt dat de Go with the flow van Bart Tytgat de grote favoriet in deze klasse in drie van de vijf reeksen te snel af was. Barts gemiddelde lag hoger dan dat van Nicolas, dus rijft Go with the flow alsnog de eer in deze open sportbootklasse binnen.
Lemaire onklopbaar
Jacques Lemaire maakte in de J/80 vloot vanaf het eerste moment duidelijk waarvoor hij naar Oostende was gekomen. Ook al zaten vader en zoon Lefebvre de Sea Jou2 op de hielen, en slaagden ze er één keertje in voor hem te finishen, Lemaire zette verder niets dan eentjes neer. Ook in deze klasse was er -zoals in de andere- veel lof over de wedstrijdbanen en de procedures. Een baan in de juiste richting uitleggen die rekening houdt met stroomverzet en windshiften, het is een gewaardeerd kwaliteitslabel van Oostende.
Rust en overtuiging
Bij de CR 1-2 ging het hard om hard tussen de assertief startende Elan 40 NRJ-Ball en de Salona 38 Soulmate. Een duel dat zich over de vier reeksen uitspreidde. En dat ook in de jury room verder werd beslecht. De zwaardere TCF van de NRJ-Ball deed er nog een schepje bovenop. Met 1/2/1/2 ging de titel naar de Soulmate die vol overtuiging een heel eigen koers aanhield. De J-sea van Stan Logghe en Jens Vanhove zou, ondanks de zwaardere correctiefactor, het de Soulmate nog lastig hebben kunnen maken, maar de J 112 kwam in de laatste en langste manche net enkele minuten te kort en zag zo de hoofdvogel aan zich voorbij gaan.
Meten met de groteren
Het had eenzaam kunnen zijn in de CR 3-4 rangschikking, was het niet dat Bert Janssen en zijn team super enthousiast aan de Breeze sleutelen om daar het potentieel ten volle van te benutten.
Het is dan motiverend dat deze ILC 30 goed meekomt met de schepen uit de hogere klasse. Maar een strijd tegen andere CR klassegenoten had wel interessanter geweest.
Tribord zeilersuitrusting
Carl Mourisse, de stuurman van de J111 Jsoif mag zeer binnenkort een geheel vernieuwd model van de Decathlon/ Tribord zeilersuitrusting aantrekken.

(Tribord Zeilvest, zeilbroek, reddingsvest, bootschoenen).
Volgende en finale reeks in het Open Noordzee Kampioenschap: Antwerp Race op 9 oktober ek. https://antwerprace.be/
Uitslagen Ostend Sailing Weekend
Foto’s Ostend Sailing Weekend by Pit De Jonge
DECATHLON Dover Strait Race: Wet, Windy and Wild
/in DECATHLON Dover Strait Races, Frontpage, ONZKNiet iedereen zal dan op de ruimere koers van de baan zeilen, dwars over de Traffic Lines.
Met een snel rondje handen opsteken van alle schippers besliste driekwart dat er ondanks de beloofde windstoten en de verwachte steile golfslag toch zou gestart worden.
Taai op weg naar trots
Het zou een wet and wild overtocht worden. De afstand op de kaart van 55 mijl vertaalde zich op het log naar meer dan honderd mijl. Veel meer opties zijn er dan niet om relatief onder de kust te blijven tot aan de Ruytingen boei en dan iets afvallen richting Gull en de finish voor de haveningang van Ramsgate.
Op de meeste jachten werd het gauw duidelijk: sturen op de golven en vooral niet stilvallen, grootzeil lozen in de vlagen. Alleen de lichtste van het team mag zo nu en dan de kritieke centimeter op de genuaschoot gaan bijstellen. De anderen blijven in de rail. En wat was die Ruytingen Noord keerboei ver.
Door de uitschieters van meer dan 35 knopen wind en de hogere golfslag boven de ondieptes waren deelnemers verplicht Franse havens binnen te lopen. De slijtageslag deed zijn werk. Er gingen beloften viraal dat ze vrijdag nog naar Ramsgate zouden komen om alsnog de terugrace te varen.
De Njord (IRC 2) ging als eerste voor de Franse kust overstag achtervolgd door Tasman en Zarafa. Met een lichte knik in de schoot denderde de A35 richting line honours, na 9:35:05 geconcentreerd zeilen. De IRC 1 jachten, die de collega’s van de IRC-2/3 in deze uithoudingsrace had moeten overschaduwen, moesten zuidelijker doorgaan tot de DI3, Ruytingen SE en dan Sandettie east en west. Dat langer tegen stroom opboksen voelden ze goed in de kuiten. Geen enkele in deze klasse slaagde er in de eerste vijf uit de IRC 2/3 in te lopen.
De laatste die de race toch ook uitzeilde was de X-102 Next van het duo Hauk – Cleymans die na 13:50:00 finishten.
Van de 36 deelnemers gaven er 15 op.
Results: https://bit.ly/3wURDey
Foto’s: https://photos.app.goo.gl/RKf2ZDwiz9NUqemc9
Brexit- en grensformaliteiten in Ramsgate
/in DECATHLON Dover Strait Races, Frontpage, Geen categorie, ONZKZo maak je je klaar voor de Britse formaliteiten voor je in England aankomt.
1 Quarantainevlag voeren
Bij het aanlopen van de UK dient ieder bezoekend jacht dat van buiten d e UK komt een GELE ‘Q’ VLAG te voeren. Het wordt geacht gehesen te worden wanneer men de Britste territoriale wateren binnenvaart, dus vanaf 12 mijl uit de kust.
2 Individueel vereiste identiteitsdocumenten
Bij binnekomen van de UK met men een geldig nationaal PASPOORT kunnen voorleggen. Dit is niet de identiteitskaart. Het paspoort -in de volksmond een ‘reispas’- moet nog minimaal drie maanden geldig na vooropgestelde datum van vertrek uit UK.
Bij (terug)binnenkomen in België is een identiteitskaart of paspoort vereist.
3 Administratieve verplichtingen
Bij vertrek uit – of terugkeer in België:
Bij aankomst in – of vertrek uit de UK:
Analoge versie (PDF). KLIK HIER
United Kingdom Border Force,
Yacht Reports, Freight Clearance Centre,
Lord Warden Square, Western Docks, Dover,
Kent CT17 9DN,
United Kingdom
4 Goederen aangeven
Wat kan je meebrengen, wat moet worden aangegeven en hoe?
Doorgaans mogen goederen, drank, voedingswaar en zelfs luxegoederen voor persoonlijk gebruik -als je ze meebrengt vanuit België (!)- zonder aangifte worden meegebracht in de UK.
Meer specifieke gegevens: KLIK HIER
5 Meer info
Tekst PDJ / Foto’s PDJ en Pixabay
INDUMAR Championnat Open De La Mer du Nord 2022 commence par un full breakfast à Ramsgate
/in DECATHLON Dover Strait Races, ONZKDix clubs de sports nautiques le long des côtes flamande et zélandaise ainsi qu’à Anvers organisent ce critérium unique de voile en mer pour les cabiniers.
La fine fleur de la voile de compétition s’apprête à ajouter cette part non négligeable de vitalité dans les ports de plaisance de Nieuport, Ostende, Zeebrugge, Breskens et Anvers en plus des compétitions de haut niveau.
Bien que cette course aller-retour appartienne aux grands classiques, il y a des ajustements importants aux conditions de participation. Par exemple, les femmes et/ou les jeunes membres d’équipage à bord seront récompensés. Ils n’entrent pas en ligne de compte pour la limite de poids légale de l’équipage.
Il est également possible de participer avec un équipage à deux.
Pour la première fois, les multicoques peuvent également participer en plus des cabiniers jaugés en IRC et CR.
Le parcours est déterminé et annoncé juste avant le départ de la course en fonction de la météo, du vent et des vagues.
L’organisation de la course fait tout pour la rendre aussi facile et agréable que possible pour les participants. La veille du départ, il y a un briefing météo détaillé dans le club-house RNSYC donné par Fritz Buyl, météorologue marin à l’OMS (Station météorologique océanographique) avec une analyse détaillée des conditions qui attendent les participants. Le matin du départ à Ramsgate, les marins ont non seulement un bon petit déjeuner, mais aussi un briefing remis à jour. À Ramsgate, en plus de la cérémonie de remise des prix de la première étape et d’un dîner d’équipage, une animation avec entre autres la visite des célèbres tunnels de Ramsgate est également organisée.
Après la course retour à Ostende, non seulement une cérémonie finale de remise des prix des Decathlon Dover Strait Races vous attend, mais les vainqueurs du classement général de l’ONZK 21 seront aussi mis à l’honneur. En effet, en raison des mesures Corona, ils doivent encore recevoir leurs prix de l’année dernière.
Decathlon Dover Strait Races en brèf
Départ d’Ostende le jeudi 26 mai.
Départ de Ramsgate le samedi 28 mai.
CLIQUEZ ICI pour l’inscription et/ou plus de détails sur Manage2sail
DECATHLON Dover Strait Races opent ONZK seizoen
/in DECATHLON Dover Strait Races, ONZKKlik hier voor de ONZK-kalender 2022
Highlights ’22
Alle wedstrijden staan open voor IRC en CR gemeten jachten, aan sommige races kunnen ook de Halfton, de J-80, de SB20 eenheidsklassen en multihulls(catamarans of trimarans) deelnemen.
Hoewel deze heen en weer race tot de classics behoort, zijn er belangrijke aanpassingen aan de deelnamevoorwaarden. Zo is zeilen met vrouwelijke en/of jongere bemanningsleden aan boord beloond. Ze worden niet meegeteld in de reglementair voorgeschreven gewichtsbeperking van de bemanning.
Het is ook mogelijk om met een tweekoppige bemanning deel te nemen.
Voor het eerst zijn ook multihulls welkom, naast de bekende IRC en CR gemeten kajuitjachten.
Het parcours wordt vlak voor de start van de wedstrijd bepaald in functie van weer, wind en golfslag en bekend gemaakt.
Zowel de heen- als de terugrace prikkelen het zeemanschap van de bemanningen. De zeilers zijn verplicht om de drukke routes van de beroepsscheepvaart haaks te kruisen. En dan zijn er nog de ondieptes van de Vlaamse (Zand)Banken die moeten ontweken worden. Al bij al een uithoudingsrace, waar een stevige wind en golfslag een aanslag doet op de uitrusting van het jacht, de kwaliteiten van de navigatie en de weerstand van de zeilers.
De Noordzee overkoersen en daarna…
De raceorganisatie doet er alles aan om het de deelnemers zo makkelijk en aangenaam mogelijk te maken. De 350 bemanningsleden die zich het eerst aanmelden, kunnen hun gratis DECATHLON ONZK-polo reserveren bij inschrijving en de gewenste maat kiezen.
De avond voor de start is er een gedetailleerde meteo briefing in het RNSYC clubhouse door Fritz Buyl, Marien Meteoroloog bij OMS (Oceanografisch Meteorologisch Station) met een gedetailleerde analyse van de condities die de zeilers voor de boeg krijgen. De ochtend van de start naar Ramsgate wacht de zeilers niet alleen een leuk ontbijt maar ook een geactualiseerde briefing.
In Ramsgate kunnen de bemanningen die zich hiervoor hebben ingeschreven op vrijdagvoormiddag van het “Full English Breakfast” genieten in de Royal Temple Yacht Club.
In de namiddag is er keuze tussen een lokale wedstrijd “round the cans” of animatie met o.m. een bezoek aan de befaamde Ramsgate Tunnels. Aanmelden via manage2sail. Om 18h30 volgt de prijsuitreiking van de heenrace.
Na de terugrace naar Oostende wacht er niet alleen een finale prijsuitreiking van de Decathlon Dover Strait Races maar worden ook de overall winnaars van het ONZK 21 in de bloemen gezet. Die hebben door de Coronamaatregelen hun prijzen van vorig jaar nog tegoed. Overigens werd de prijzentafel voor de INDUMAR Dover Strait races uitgebreid. Er wordt een spinnaker verloot onder de aanwezigen bij de prijsuitreiking.
De gelukkige kan zijn bestelling plaatsen bij een zeilmaker naar keuze: “Wittevrongel Sails”, “North Sails” of “Lefebvre UK Sails”. Onder de ingeschreven bemanningsleden die bij de prijsuitreiking aanwezig zijn wordt ook een DECATHLON OFFSHORE 900 series zeilbroek en zeilvest verloot.
Naar traditie wordt de INDUMAR Dover Strait Races afgesloten met een voortreffelijk RNSYC-buffet met het beste uit de Noordzee.
De deelnemers hebben er alle baat bij vooraf zich aan te melden voorde race-polo, het Full English Breakfast, de animatie in Ramsgate en het afsluitend Noordzeebuffet.
De Decathlon Dover Strait races
Start in Oostende op donderdag 26 mei
Start in Ramsgate op zaterdag 28 mei
KLIK HIER voor inschrijven en/of meer gegevens op Manage2sail
Opleiding IRC Meters op 19 maart 2022
/in ONZKOp 19 maart komen de specialisten van IRC/UNCL een opleiding aanbieden voor Belgische en Nederlandse IRC meters.
Geen clinic voor beginners maar elk land heeft een aantal erkende IRC specialisten die deze bijscholing moeten volgen om een kwaliteitsvolle service te kunnen leveren aan de zeiler in IRC. De basis van de meetbrieven is “self-declaring” waarbij de eigenaar, eventueel samen met de zeilenmaker, de nodige data aanlevert.
Handig is wel dat de boot gemeten en gewogen wordt met een erkende meter die je met nodige “tips and tricks”kan helpen om je meetbrief te optimaliseren. Daarbij is het wegen van je schip vaak een goede keuze, daarbij worden ook een aantal parameters, zoals overhangen gecontroleerd.
Een aantal wedstrijden vereisen “endorsed IRC certificaten” waarbij zeilen en schip gecontroleerd worden door een erkende meter.
Om de kwaliteit van het team IRC meters te garanderen komen Ludovic Abovillier, Claude Charbonnier en UNCL voorzitter en topzeiler Gerry Trenteseaux op 19 maart afgezakt naar Nieuwpoort om de werkwijze toe te lichten. Naast een korte sessie in zaal, volgt de weging van een boot en het nemen van de standaardmaten waarna een aantal zeilen zullen gemeten worden. Tom Florizoone stelt daarvoor zijn kraan en weegtoestel ter beschikking, de andere sessies gaan door bij KYCN en Sport Vlaanderen.
Inschrijven kan hier – het aantal plaatsen is beperkt.
Indien je graag een IRC gids (ENG) IRC Guide (FR) wil ontvangen stuur je een mail
Weet dat ook alle documenten op de website van WWSV staan – ook Franstaligen begeleiden we graag bij WWSV!
Inschrijven voor opleiding meters 19 maart 9.00 – 17.00 uur Nieuwpoort
Kielinspectie voor Cat. 3
/in ONZKKIELINSPECTIE
World Sailing publiceerde op 15/2 een nieuwe versie van de Offshore Special Regulations.
Die bevat enkele aanpassingen rond de kielinspectie in OSR Cat 3, waar Oostende-Ramsgate in gevaren wordt.
De wijzigingen bepalen 1 jaar uitstel voor de invoering van de inspectie, dus in 2023. Daarnaast ook dat de inspectie in Cat. 3 mag gebeuren door de eigenaar zelf. In de praktijk zal dit dus wellicht beperkt blijven tot een verklaring op eer van de eigenaar. Vergelijkbaar met de verklaring op eer dat hij met zijn bemanning in het voorbije jaar een MOB-oefening heeft gedaan.
Lees HIER meer: WS-OSR2022-2023-AppendixL-20220215
Kalender ONZK 2022 Online
/in ONZKDe nieuwe kalender voor wedstrijden met zeiljachten is klaar.
2022 wordt het jaar met een klassieke kalender maar ook een paar fijne nieuwigheden. Zo wordt het Breskens Sailing Weekend gecombineerd met het EK IRC en zien we graag de “revival” van de Helgoland Race tegemoet. Daarnaast is het ook uitkijken naar tal van laagdrempelige clubwedstrijden. Ook de internationale kalender staat online. Een aandachtspunt daarbij de is de verplichting om een internationaal paspoort te hebben voor de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk. Ook de werking in Cruiser Rating heeft mooie agenda met een aantal evenementen op de Schelde en de werking van Blanksailing. De J80 klasse met als thuishaven Nieuwpoort stelt met ondermeer de Flanders Trophy ook een sportieve werking voor.
Vraag tijdig je meetbrieven aan.
Kalender Zeiljachten 2022
De infosessie IRC/CR staat op de agenda (data te bevestigen)
Tall Ships Race 2022 – start in Antwerpen! Infosessie
/in ONZKDe Tall Ships Races komen volgend jaar naar Antwerpen! Dit is de geknipte mogelijkheid om meer Belgische jachten te laten deelnemen aan dit unieke zeezeilevenement voor jongeren.
Sail Training International verwelkomt graag moderne jachten met meer dan 9,14 meter (30 voet) waterlijnlengte in de C- (zonder spi) en D- (met spi) klassen. Het is het moment om méér jachten onder Belgische vlag te zien deelnemen. Om jeugd te laten kennismaken met het zeezeilen. Om te genieten van het brede scala aan aspecten die een nautisch evenement van wereldniveau biedt: avontuur, vriendschap, het verleggen van fysieke-, culturele- en ontspanningsgrenzen. Kortom: sail training.
DEELNEMEN AAN DE TALL SHIPS RACES MET JOUW JACHT
Infosessie op zaterdag 11 december 10u30 in het clubhuis van RYCB, Thonetlaan 133, B2050 Antwerpen L.O..
Gratis parking op het RYCB-terrein.
Presentaties :
Paul Bishop, Head of Race Directorate at STI
Jan Vandenborne, schipper van S/T Rupel
Paul Van den Heuvel, voorzitter STAB
Johan Willems, Youth Council medewerker
Schippers en trainees
Over Scheepsuitrusting en veiligheidsmaatregelen, communicatie, sail training werking, rekrutering trainees, vaarroutes, leven aan boord,…
Het is ook een buitengewone verlenging van zeilschoolopleiding, jeugdwerking van de vereniging en een unieke formule om jongeren de nautische werelden te laten exploreren.
alle info en inschrijvingen
Antwerp Race bekroond ONZK 2021
/in ONZKDeelnemers en organisatoren keken met bang hart naar de voorspellingen van de 33ste editie van de Antwerprace. Nog maar eens leek de wind forfait te gaan geven maar om 10.45 uur konden de eerste vloten op gang geschoten worden in Breskens en Terneuzen. Nog met een flinke tegenstroom zodat de pin-end en de verplichte slag richting de plaat zich opdrong. Meteen een mooie start voor de CR2-IRC 2 vloot. De latere starten zorgden voor meer animo met maar liefst twee algemene terugroepen – een vrij uniek gegeven in de Antwerprace, en dit met tegenstroom.
Ondanks de voorspellingen stond er toch een licht briesje en konden de deelnemers, geholpen door de stroom, beginnen aan een lang kruisrak. Dit maakte het tactisch interessanter maar de te zeilen afstand werd veel langer dan de respectievelijk 34 en 43 mijl. Op geen enkel moment in de race zat een er dragende wind in, behalve als je een merkteken overslaat. Iets wat je elk jaar weer ziet gebeuren in de Antwerprace, allicht niet altijd ter kwader trouw.
Moeilijke beslissingen voor de organisatie.
Naarmate de tijd verstreek moest ook de wedstrijdorganisatie zijn planning bijstellen. Het was duidelijk dat het gros van de vloot de Antwerpse kaaien nooit op tijd zou halen. Vervelend voor de sluis op Linkeroever maar vooral, als het tij keerde haalden de zeilers Antwerpen zeker niet. Uiteindelijk werd de finish voor de vloot vanuit Terneuzen bij boei 99 gelegd. De finish voor de vloot uit Breskens bij boei 85A. Uiteindelijk zou Zeppos (BEL181 – CR 6) om 18u41 als laatste de finish bereiken. De doorzetters winnen! Velen hadden dan al opgegeven omdat ze vreesden te laat in Antwerpen aan te komen en die beslissing kwam soms te vroeg. Never give up.
Fijne aankomst in Antwerpen!
De line honours dit jaar waren voor Samantaga (BEL4528), de Swan 45 van Philippe Moortgat die de vloot bij de finish tracteerde op lekkere Vedett-biertjes. Het wachten aan de sluis van Linkeroever verliep heel hoffelijk en het team van de jachthaven verrichtte een prachtige job. Heel vriendelijk en met een grote groep medewerkers. Daarna verzamelden de zeilers voor het grote scherm met de beelden van de dag waar de winnaars afgeroepen werden. Daarna zwermde de grote groep hongerige zeilers uit naar de gedekte tafels in diverse clubs. Geen kwaad woord over deze editie – er werd knap werk geleverd door de werkgroep “Antwerprace”. Voeg daarbij de schitterende en vriendelijke begeleiding van de diverse overheden die deze wedstrijd mogelijk maakten.
Open Noordzeekampioenschap beslecht!
De Antwerprace was dit jaar tevens de laatste manche uit een helaas weerom onthoofd Indumar ONZK 2021. Toch stonden de posities nog niet helemaal vast en moest de leiders nog aan de bak. In het bijzonder in IRC 1-2 waar het trio X-Bie (Koen Cleeren Xp33) nog strijd moest leveren met Njord (Geert Orbie/Paul Jonckheere A35) en Il Corvo (Astrid De Vin JPK11.80). X-Bie won de Antwerp Race in zijn klasse en is winnaar ONZK 2021.
In IRC 3 was het pleit al beslecht voor de Antwerp Race – Zarafa (Iwan Vermeirsch/Brita Van Rossum HOD 35) is de eindwinnaar. Voor Tasman (Bart Wauters A31) was er nog de strijd met Jai Ho (Rene Van Quekelberge J-97) maar uiteindelijk bleef dit trio op het podium.
In Cruiser Rating werden dit jaar meer dan 180 meetbrieven uitgereikt maar in het ONZK was de deelname alleen in CR 1-2 voldoende consistent voor een podium. NRJ Ball (Roland Claeys Elan 400) is een mooie winnaar voor Soulmate ( Frank Van Canneyt Salona 38) en J-Sea (Stan Logghe/Jens Vanhove J-112). In de overige CR klassen waren er onvoldoende deelnemers al verdienen de mooie prestaties van de knap vernieuwde Breeze (Bert Janssen/Philip Trouwen ILC 30) en Saudade (Lennert Verhoeven SJ-320) in de Antwerprace onze aandacht.
Er ligt heel wat werk op de plank om het ONZK in 2022 weer op de kaart te zetten. Op vlak van kalender is het vermijden van overlappende wedstrijden een item, daarnaast is er de potentiële sluiting van de havengeul van Nieuwpoort (1-15 mei 2022) en het verplichte paspoort voor het UK (Oostende-Ramsgate) items om rekening mee te houden. Ook het topevenement EK IRC in Breskens moet zijn plaats in de kalender zien te vinden. Voldoende uitdagingen voor 2022!
Uitslagen Antwerprace
Indumar ONZK Einduitslag IRC 1-2
Indumar ONZK Einduitslag IRC 3
Indumar ONZK Einduitslag CR 1-2
X-Bie en General Tapioca: IRC kampioenen laten geen enkele steek vallen
/in ONZKZeezeilen: Ostend Sailing Weekend 25 en 26 september ’21
Open Belgisch Kampioenschap IRC
Selectief voor het Indumar Open Noordzee Kampioenschap (ONZK)
33 boten aan de start, verdeeld over IRC 1-2 en 3 (inclusief SB20 en Half Ton), J/80, CR 1-2 en 3-4
Het weekend dat de volle wedstrijdkalender bij de Royal North Sea Yacht Club zou afsluiten begon met een zwak briesje uit de zuidelijke richting.
De CR zeilde het kortste parcours uit het boekje, de andere klassen werkten hun windward / leeward baan af. Heel voorzichtig en met ingehouden adem om zo weinig mogelijk beroering in boot en water te veroorzaken. Dezelfde spanning bij de IRC – J/80 banen. Na reeks één werd het wachten op wind, die dan in de namiddag doorzette vanuit het noorden.
Gevecht voor vrije wind
Enkele momenten na de start kozen de teams voor een heel eigen strategie om het uiterste uit hun boot te halen en vooral geen fouten te maken. De top van de IRC1-2 boten kent elkaar en weet wat ze aan elkaar hebben. Het team van Koen Cleeren van de X-Bie maakte meteen duidelijk door heel eigen en soms extreme koersen te varen dat ze revanche wilden nemen op de voorgaande OBK’s in Oostende. De supersnelle J/125 van Robbert Tan, de Magic Wind, kon hun zwaardere correctiefactor er niet uitzeilen, hoewel dit team, dat furore maakte op de legendarische Capella, geregeld met voorsprong in real time finishte.
“De X-Bie is wellicht de traagste boot in de IRC-vloot,” zegt Koen Cleeren, “maar de boot doet het zeer goed in licht weer. We hebben bovendien een top team, verdeeld over de ervaren ouderen en de jonge leeuwen met veel ervaring in eenheidsklassen. Ik was ook heel blij dat mijn oom, Rudi er bij was. Een tacticus waar je blindelings op kan vertrouwen.”. De X-Bie zag je dan ook snel na de starten van de vloot wegklappen om zoveel mogelijk van vrije wind te genieten. Die windshiften hebben ze dan ook goed zien aankomen.
Omdat er maar 3 halftonners opdaagden, was de mix met de andere IRC 3 boten veel geprofileerder. Philippe Pilate en zijn General tapioca team ging de strijd aan met de meest voor de hand liggende concurrent, de Zarafa van Iwan Vermeirsch. “We doen er alles aan om de Géneral zo hard mogelijk te doen lopen,” zegt Pilate. Wat in feite betekent dat het geroutineerde team geen enkele fout mag maken. Dat ene minuutje meer of minder snel finishen maakt het onderscheid tussen winnen of niet.
De verrassing bij de SB20 klasse, die een race in de race op de IRC baan vaarde, kwam van het Oostendse Tacktonic team van Nicolas Elleboudt dat de Go with the flow van Bart Tytgat de grote favoriet in deze klasse in drie van de vijf reeksen te snel af was. Barts gemiddelde lag hoger dan dat van Nicolas, dus rijft Go with the flow alsnog de eer in deze open sportbootklasse binnen.
Jacques Lemaire maakte in de J/80 vloot vanaf het eerste moment duidelijk waarvoor hij naar Oostende was gekomen. Ook al zaten vader en zoon Lefebvre de Sea Jou2 op de hielen, en slaagden ze er één keertje in voor hem te finishen, Lemaire zette verder niets dan eentjes neer. Ook in deze klasse was er -zoals in de andere- veel lof over de wedstrijdbanen en de procedures. Een baan in de juiste richting uitleggen die rekening houdt met stroomverzet en windshiften, het is een gewaardeerd kwaliteitslabel van Oostende.
Bij de CR 1-2 ging het hard om hard tussen de assertief startende Elan 40 NRJ-Ball en de Salona 38 Soulmate. Een duel dat zich over de vier reeksen uitspreidde. En dat ook in de jury room verder werd beslecht. De zwaardere TCF van de NRJ-Ball deed er nog een schepje bovenop. Met 1/2/1/2 ging de titel naar de Soulmate die vol overtuiging een heel eigen koers aanhield. De J-sea van Stan Logghe en Jens Vanhove zou, ondanks de zwaardere correctiefactor, het de Soulmate nog lastig hebben kunnen maken, maar de J 112 kwam in de laatste en langste manche net enkele minuten te kort en zag zo de hoofdvogel aan zich voorbij gaan.
Het had eenzaam kunnen zijn in de CR 3-4 rangschikking, was het niet dat Bert Janssen en zijn team super enthousiast aan de Breeze sleutelen om daar het potentieel ten volle van te benutten.
Het is dan motiverend dat deze ILC 30 goed meekomt met de schepen uit de hogere klasse. Maar een strijd tegen andere CR klassegenoten had wel interessanter geweest.
Tribord zeilersuitrusting
Carl Mourisse, de stuurman van de J111 Jsoif mag zeer binnenkort een geheel vernieuwd model van de Decathlon/ Tribord zeilersuitrusting aantrekken.
(Tribord Zeilvest, zeilbroek, reddingsvest, bootschoenen).
Volgende en finale reeks in het Open Noordzee Kampioenschap: Antwerp Race op 9 oktober ek. https://antwerprace.be/
Uitslagen Ostend Sailing Weekend
Foto’s Ostend Sailing Weekend by Pit De Jonge