ONZK Dover Strait race

Kielinspectie voor Cat. 3

KIELINSPECTIE

ONZK Dover Strait race

World Sailing publiceerde op 15/2 een nieuwe versie van de Offshore Special Regulations.
Die bevat   enkele aanpassingen rond de kielinspectie in OSR Cat 3, waar Oostende-Ramsgate in gevaren wordt.

De wijzigingen bepalen 1 jaar uitstel voor de invoering van de inspectie, dus in 2023. Daarnaast ook dat de inspectie in Cat. 3 mag gebeuren door de eigenaar zelf. In de praktijk zal dit dus wellicht beperkt blijven tot een verklaring op eer van de eigenaar. Vergelijkbaar met de verklaring op eer dat hij met zijn bemanning in het voorbije jaar een MOB-oefening heeft gedaan.

 

Lees HIER meer: WS-OSR2022-2023-AppendixL-20220215

Kalender ONZK 2022 Online

De nieuwe kalender voor wedstrijden met zeiljachten is klaar.

2022 wordt het jaar met een klassieke kalender maar ook een paar fijne nieuwigheden. Zo wordt het Breskens Sailing Weekend gecombineerd met het EK IRC en zien we graag de “revival” van de Helgoland Race tegemoet. Daarnaast is het ook uitkijken naar tal van laagdrempelige clubwedstrijden. Ook de internationale kalender staat online. Een aandachtspunt daarbij de is de verplichting om een internationaal paspoort te hebben voor de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk. Ook de werking in Cruiser Rating heeft mooie agenda met een aantal evenementen op de Schelde en de werking van Blanksailing. De J80 klasse met als thuishaven Nieuwpoort stelt met ondermeer de Flanders Trophy ook een sportieve werking voor.

Vraag tijdig je meetbrieven aan.

Kalender Zeiljachten 2022

De infosessie IRC/CR staat op de agenda (data te bevestigen)

Tall Ships Race 2022 – start in Antwerpen! Infosessie

De Tall Ships Races komen volgend jaar naar Antwerpen! Dit is de geknipte mogelijkheid om meer Belgische  jachten te laten deelnemen aan dit unieke zeezeilevenement voor jongeren.
Sail Training International verwelkomt graag moderne jachten met meer dan 9,14 meter (30 voet) waterlijnlengte in de C- (zonder spi) en D- (met spi) klassen. Het is het moment om méér jachten onder Belgische vlag te zien deelnemen. Om jeugd te laten kennismaken met het zeezeilen. Om te genieten van het brede scala aan aspecten die een nautisch evenement van wereldniveau biedt: avontuur, vriendschap, het verleggen van fysieke-, culturele- en ontspanningsgrenzen.  Kortom: sail training.

DEELNEMEN AAN DE TALL SHIPS RACES MET JOUW JACHT

Infosessie op zaterdag 11 december 10u30 in het clubhuis van RYCB, Thonetlaan 133, B2050 Antwerpen L.O..
Gratis parking op het RYCB-terrein.

Presentaties :
Paul Bishop, Head of Race Directorate at STI
Jan Vandenborne, schipper van S/T Rupel
Paul Van den Heuvel, voorzitter STAB
Johan Willems, Youth Council medewerker
Schippers en trainees
Over Scheepsuitrusting en veiligheidsmaatregelen, communicatie, sail training werking, rekrutering trainees, vaarroutes, leven aan boord,…
Het is ook een buitengewone verlenging van zeilschoolopleiding, jeugdwerking van de vereniging en een unieke formule om jongeren de nautische werelden te laten exploreren.

alle info en inschrijvingen

Antwerp Race bekroond ONZK 2021

Deelnemers en organisatoren keken met bang hart naar de voorspellingen van de 33ste editie van de Antwerprace. Nog maar eens leek de wind forfait te gaan geven maar om 10.45 uur konden de eerste vloten op gang geschoten worden in Breskens en Terneuzen. Nog met een flinke tegenstroom zodat de pin-end en de verplichte slag richting de plaat zich opdrong. Meteen een mooie start voor de CR2-IRC 2 vloot. De latere starten zorgden voor meer animo met maar liefst twee algemene terugroepen –  een vrij uniek gegeven in de Antwerprace, en dit met tegenstroom.
Ondanks de voorspellingen stond er toch een licht briesje en konden de deelnemers, geholpen door de stroom, beginnen aan een lang kruisrak. Dit maakte het tactisch interessanter maar de te zeilen afstand werd veel langer dan de respectievelijk 34 en 43 mijl. Op geen enkel moment in de race zat een er dragende wind in, behalve als je een merkteken overslaat. Iets wat je elk jaar weer ziet gebeuren in de Antwerprace, allicht niet altijd ter kwader trouw.

Moeilijke beslissingen voor de organisatie.
Naarmate de tijd verstreek moest ook de wedstrijdorganisatie zijn planning bijstellen. Het was duidelijk dat het gros van de vloot de Antwerpse kaaien nooit op tijd zou halen. Vervelend voor de sluis op Linkeroever maar vooral, als het tij keerde haalden de zeilers Antwerpen zeker niet. Uiteindelijk werd de finish voor de vloot vanuit Terneuzen bij boei 99 gelegd. De finish voor de vloot uit Breskens bij boei 85A. Uiteindelijk zou Zeppos (BEL181 – CR 6) om 18u41 als laatste de finish bereiken. De doorzetters winnen! Velen hadden dan al opgegeven omdat ze vreesden te laat in Antwerpen aan te komen en die beslissing kwam soms te vroeg. Never give up.

Fijne aankomst in Antwerpen!
De line honours dit jaar waren voor Samantaga (BEL4528), de Swan 45 van Philippe Moortgat die de vloot bij de finish tracteerde op lekkere Vedett-biertjes. Het wachten aan de sluis van Linkeroever verliep heel hoffelijk en het team van de jachthaven verrichtte een prachtige job. Heel vriendelijk en met een grote groep medewerkers. Daarna verzamelden de zeilers voor het grote scherm met de beelden van de dag waar de winnaars afgeroepen werden. Daarna zwermde de grote groep hongerige zeilers uit naar de gedekte tafels in diverse clubs. Geen kwaad woord over deze editie – er werd knap werk geleverd door de werkgroep “Antwerprace”. Voeg daarbij de schitterende en vriendelijke begeleiding van de diverse overheden die deze wedstrijd mogelijk maakten.

Open Noordzeekampioenschap beslecht!
De Antwerprace was dit jaar tevens de laatste manche uit een helaas weerom onthoofd Indumar ONZK 2021. Toch stonden de posities nog niet helemaal vast en moest de leiders nog aan de bak. In het bijzonder in IRC 1-2 waar het trio X-Bie (Koen Cleeren Xp33) nog strijd moest leveren met Njord (Geert Orbie/Paul Jonckheere A35) en Il Corvo (Astrid De Vin JPK11.80). X-Bie won de Antwerp Race in zijn klasse en is winnaar ONZK 2021.
In IRC 3 was het pleit al beslecht voor de Antwerp Race – Zarafa (Iwan Vermeirsch/Brita Van Rossum HOD 35) is de eindwinnaar. Voor Tasman (Bart Wauters A31) was er nog de strijd met Jai Ho (Rene Van Quekelberge J-97) maar uiteindelijk bleef dit trio op het podium.
In Cruiser Rating werden dit jaar meer dan 180 meetbrieven uitgereikt maar in het ONZK was de deelname alleen in CR 1-2 voldoende consistent voor een podium. NRJ Ball (Roland Claeys Elan 400) is een mooie winnaar voor Soulmate ( Frank Van Canneyt Salona 38) en J-Sea (Stan Logghe/Jens Vanhove J-112). In de overige CR klassen waren er onvoldoende deelnemers al verdienen de mooie prestaties van de knap vernieuwde Breeze (Bert Janssen/Philip Trouwen ILC 30) en Saudade (Lennert Verhoeven SJ-320) in de Antwerprace onze aandacht.

Er ligt heel wat werk op de plank om het ONZK in 2022 weer op de kaart te zetten. Op vlak van kalender is het vermijden van overlappende wedstrijden een item, daarnaast is er de potentiële sluiting van de havengeul van Nieuwpoort (1-15 mei 2022) en het verplichte paspoort voor het UK (Oostende-Ramsgate) items om rekening mee te houden. Ook het topevenement EK IRC in Breskens moet zijn plaats in de kalender zien te vinden. Voldoende uitdagingen voor 2022!

Uitslagen Antwerprace 
Indumar ONZK Einduitslag IRC 1-2
Indumar ONZK Einduitslag IRC 3
Indumar ONZK Einduitslag CR 1-2

Koen Cleeren Belgisch Kampioen

X-Bie en General Tapioca: IRC kampioenen laten geen enkele steek vallen

CR class- NRJ-Ball

Zeezeilen: Ostend Sailing Weekend 25 en 26 september ’21
Open Belgisch Kampioenschap IRC
Selectief voor het Indumar Open Noordzee Kampioenschap (ONZK)

33 boten aan de start, verdeeld over IRC 1-2 en 3 (inclusief SB20 en Half Ton), J/80, CR  1-2 en 3-4

Het weekend dat de volle wedstrijdkalender bij de Royal North Sea Yacht Club zou afsluiten begon met een zwak briesje uit de zuidelijke richting.

De CR zeilde het kortste parcours uit het boekje, de andere klassen werkten hun windward / leeward baan af. Heel voorzichtig en met ingehouden adem om zo weinig mogelijk beroering in boot en water te veroorzaken. Dezelfde spanning bij de IRC – J/80 banen. Na reeks één werd het wachten op wind, die dan in de namiddag doorzette vanuit het noorden.

X-Bie

Gevecht voor vrije wind

Enkele momenten na de start kozen de teams voor een heel eigen strategie om het uiterste uit hun boot te halen en vooral geen fouten te maken. De top van de IRC1-2 boten kent elkaar en weet wat ze aan elkaar hebben. Het team van Koen Cleeren van de X-Bie  maakte meteen duidelijk door heel eigen en soms extreme koersen te varen dat ze revanche wilden nemen op de voorgaande OBK’s in Oostende. De supersnelle J/125 van Robbert Tan, de Magic Wind, kon hun zwaardere correctiefactor er niet uitzeilen, hoewel dit team, dat furore maakte op de legendarische Capella, geregeld met voorsprong in real time finishte.

“De X-Bie is wellicht de traagste boot in de IRC-vloot,” zegt Koen Cleeren, “maar de boot doet het zeer goed in licht weer. We hebben bovendien een top team, verdeeld over de ervaren ouderen en de jonge leeuwen met veel ervaring in eenheidsklassen. Ik was ook heel blij dat mijn oom, Rudi er bij was. Een tacticus waar je blindelings op kan vertrouwen.”. De X-Bie zag je dan ook snel na de starten van de vloot wegklappen om zoveel mogelijk van vrije wind te genieten. Die windshiften hebben ze dan ook goed zien aankomen.

General TapiocaRekenen op ervaring

Omdat er maar 3 halftonners opdaagden, was de mix met de andere IRC 3 boten veel geprofileerder. Philippe Pilate en zijn General tapioca team ging de strijd aan met de meest voor de hand liggende concurrent, de Zarafa van Iwan Vermeirsch. “We doen er alles aan om de Géneral zo hard mogelijk te doen lopen,” zegt Pilate. Wat in feite betekent dat het geroutineerde team geen enkele fout mag maken. Dat ene minuutje meer of minder snel finishen maakt het onderscheid tussen winnen of niet.

De verrassing bij de SB20 klasse, die een race in de race op de IRC baan vaarde, kwam van het Oostendse Tacktonic team van Nicolas Elleboudt dat de Go with the flow van Bart Tytgat de grote favoriet in deze klasse in drie van de vijf reeksen te snel af was. Barts gemiddelde lag hoger dan dat van Nicolas, dus rijft Go with the flow alsnog de eer in deze open sportbootklasse binnen.

J/80 Jacques LemaireLemaire onklopbaar

Jacques Lemaire maakte in de J/80 vloot vanaf het eerste moment duidelijk waarvoor hij naar Oostende was gekomen.  Ook al zaten vader en zoon Lefebvre de Sea Jou2 op de hielen, en slaagden ze er één keertje in voor hem te finishen, Lemaire zette verder niets dan eentjes neer.  Ook in deze klasse was er -zoals in de andere- veel lof over de wedstrijdbanen en de procedures. Een baan in de juiste richting uitleggen die rekening houdt met stroomverzet en windshiften, het is een gewaardeerd kwaliteitslabel van Oostende.

CR Soulmate Rust en overtuiging

Bij de CR 1-2 ging het hard om hard tussen de assertief startende Elan 40 NRJ-Ball en de Salona 38 Soulmate. Een duel dat zich over de vier reeksen uitspreidde. En dat ook in de jury room verder werd beslecht. De zwaardere TCF van de NRJ-Ball deed er nog een schepje bovenop. Met 1/2/1/2 ging de titel naar de Soulmate die vol overtuiging een heel eigen koers aanhield. De J-sea van Stan Logghe en Jens Vanhove zou, ondanks de zwaardere correctiefactor, het de Soulmate nog lastig hebben kunnen maken, maar de J 112 kwam in de laatste en langste manche net enkele minuten te kort en zag zo de hoofdvogel aan zich voorbij gaan.

CR BreezeMeten met de groteren

Het had eenzaam kunnen zijn in de CR 3-4 rangschikking, was het niet dat Bert Janssen en zijn team super enthousiast aan de Breeze sleutelen om daar het potentieel ten volle van te benutten.

Het is dan motiverend dat deze ILC 30 goed meekomt met de schepen uit de hogere klasse. Maar een strijd tegen andere CR klassegenoten had wel interessanter geweest.

Tribord zeilersuitrusting

Carl Mourisse, de stuurman van de J111 Jsoif mag zeer binnenkort een geheel vernieuwd model van de Decathlon/ Tribord zeilersuitrusting aantrekken.

Tribord

(Tribord Zeilvest, zeilbroek, reddingsvest, bootschoenen).

Volgende en finale reeks in het Open Noordzee Kampioenschap: Antwerp Race op 9 oktober ek. https://antwerprace.be/

 

Uitslagen Ostend Sailing Weekend

Foto’s Ostend Sailing Weekend by Pit De Jonge 

Ostend Sailing Weekend 2021

Ostend Sailing Weekend sluit intensieve zeilcompetitiezomer bij Royal North Sea Yacht Club af

Zeezeilen: Ostend Sailing Weekend 25 en 26 september ’21

Ostend Sailing Weekend 2021Open Belgisch Kampioenschap IRC
Selectief voor het Indumar Open Noordzee Kampioenschap (ONZK)

De jachthaven in het Montgomerydok van Oostende wordt het laatste weekend van september de basis voor vijf vloten van competitiejachten.

Categorieën

  • IRC rangschikking. De top van de competitieniveaus in het zeilen met kajuitjachten.
  • CR rangschikking. Een vloot van cruiser /racer boten.
  • J/80 rangschikking. Eenheidsklasse sportboten.
  • Half Ton klasse. Vloot met quasi identieke volbloed raceboten (deze klasse kan worden samengevoegd met de categorie IRC 3)
  • SB20: Eenheidsklasse open sportboten (deze klasse zal worden samengevoegd met de categorie IRC 3) 

Ostend Sailing Weekend 2021Parcours en wedstrijdleiding

IRC-, Half Ton-, SB20- en J/80-boten varen meerdere windward / leeward banen rond door de organisatie uitgelegde merktekens (boeien) eventueel voor IRC eventueel aangevuld met een inshore parcours rond bestaande bakens in de Noordzee.

CR-boten varen tot 2 inshore parcours rond bestaande boeien op de Noordzee.

Voor iedere baan wordt een autonome wedstrijdleiding op het water ingeschakeld zodat de organisatie op het water voor de deelnemers vlot verloopt, zonder dat de verschillende categorieën elkaar zouden hinderen.

Programma

Zaterdag: vertrek vanuit de haven vanaf 10u30
Start voor CR om 11u30; voor IRC om 11u45, voor J/80 om 12u00.
Na de races: RNSYC-kadekant drankjes en hapjes voor alle deelnemers.


Clubhouse optie
: zeilersmenu: Boullabaise à l’Ostendaise met chocolademousse à € 30- p.p.. Reserveren tel: 059 70 27 54 | e-mail: clubhouse@rnsyc.be

SB20 Ostend Sailing WeekendZondag: ontbijt voor de deelnemende bemanningen vanaf 08u00 aan het RNSYC clubhuis
Start voor CR om 10u00; voor IRC om 10u15, voor J/80 om 10u30.
Behalve als er een terugroepprocedure zou lopen, zijn er geen startprocedures meer na 15u00.

Aansluitend volgt de prijsuitreiking met een gepaste receptie.

Opwindende en goed omkaderde competitie voor zowel de doorwinterde wedstrijdzeilers als voor minder ervaren funracers in een breed scala aan formules. Prima zeilerssfeer aan wal.

Inschrijven:  https://manage2sail.com/en-BE/event/031c3de0-b3e2-4f6e-9929-117e2d1a87cf#!/

Tribord zeilkledingTribord zeilersuitrusting

Deelnemers die via deze online weg inschrijven maken kans om een volledige zeilersuitrusting van Decathlon / Tribord te winnen. (Tribord Zeilvest, zeilbroek, reddingsvest, bootschoenen). Deze set gaat naar een bemannings-/bevrouwingslid op de officiële deelnemerslijst op www.manage2sail.com).

Deelnemerslijst / wedstrijddocumenten 

Foto’s Ostend Sailing Weekend 2020 by Pit De Jonge 

Meer over IRC- en CR-meetformules

Meer over Half Ton klasse

Meer over de J/80 klasse

Meer over de SB20 klasse

Wacon Images

DAMEN Breskens Sailing Weekend- dag 3: doorzetters domineren

Wacon imagesGoed nieuws: de wind was stabieler dan gisteren. Minder goed nieuws: hij bleef rond de 20 knopen hangen. De golfslag was nu echt wel gevormd. In deze pikante zeilomstandigheden kreeg het materiaal het hard te verduren. Scepters plooiden, zeilen scheurden en tijdens de race gingen er wel meer mensen de mast in. Een klap van de grootschoot tegen het hoofd van een bemanning liep gelukkig goed af.
Vloot A werkte drie reeksen af en kwam aan een totaal van 7, vloot B twee om aan totaal 6 te komen. De organisatie kreeg dan alle lof, ook omwille van de flexibiliteit. Niemand kan zeggen dat dit géén waardig zeilkampioenschap was.

Elke (NED 6169 / IRC-ORC1): dit is ons ding

Bij Frans Rodenburg staan ze niet met de stopwatch te timen hoeveel ze achter de NED 17001 Van Uden van Gerd-Jan Poortman liggen, zonder enige twijfel de snelste boot uit de vloot. ”We varen altijd onze eigen koers, maar ook onze eigen wedstrijd. Timen doen we bij de finish.” zegt Frans. Opnieuw is gebleken dat de tactiek van de Elke om zo snel mogelijk zijn groove te vinden in het aan de windse rak en snel in vrije wind te varen echt wel werkt. Ook als er foutjes gemaakt worden en ze een keertje terug achter de startlijn moeten na een vroegstart. De belangrijkste verliestijd tegen de Van Uden zit dus in die enkele minuten bij de start.

Maar Elke zeilde het hele kampioenschap door erg constant en dat werd dus beloond met de titel, met dank aan de gecorrigeerde tijd.
Breskens weekend betekent einde seizoen voor de Elke. Volgend jaar wil Rodenburg met zijn mannen weer naar Cowes. En hopelijk kunnen de Engelsen dan ook naar het IRC EK in Breskens komen, vindt Rondenburg. Hij ziet een potentieel van 10 tot 12 extra Engelse boten.

Extra Djinn (GBR 362 / IRC-ORC2): gekomen om te winnen

Stuurman Michel Dorsman is formeel: opdracht geslaagd. Met 1.5/1/1/(5)/1/1/1 waren ze ongenaakbaar. Korte, intensieve Ups & downs, dat is hun zeilformat. Kamelenkoers betekent voor hen huiveren.
In de vierde manche brak de voorstagbevestiging in de mast. Einde race. Dat hebben ze snel met vallen geborgen. Diezelfde dag bracht iemand wisselstukken uit de oude mast en met assistentie van de Bressiaanse tuiger waren ze weer paraat voor de volgende reeksen.
Voor de Extra Djinn was het de eerste kennismaking met het Bressiaanse vaarwater. Dorsman: “Door de windsterkte was de invloed van de stroming minder belangrijk. Wel hebben we ondervonden dat, als de wind wat shift, de golven anders inkomen over de ene boeg dan over de andere.  Een korte en een lange klap maken op één rak is even wennen.”
Ook de Extra Djinn kijkt al uit naar het EK van ’22.

Zarafa (BEL 7712 – IRC/ORC3): de winst kwam niet vanzelf

Iwan Vermeirsch heeft het over geconcentreerd blijven als hij de drie manches van vandaag beschrijft. Snelheid in de boot houden bij die golfslag is zeer belangrijk en daar moet het hele team zich voor inzetten. Altijd. Want als iemand de topping lift te snel aanhaalt, moet er in diezelfde minuut iemand de mast in om die weer omlaag te halen. En dat gaat fluitend. Vandaar ook de waardering die Vermeirs uit over zijn bemanning. “We hebben met ons allen de race gewonnen. Hoewel de Picsou het ons niet gemakkelijk heeft gemaakt.” Zegt hij.

Ballista (BEL 217 – CR 1-2): het beste er van maken brengt overwinning binnen bereik

Jonas Pluym kijkt tevreden maar kritisch terug. “We hadden de reeks 4/1/1/1/1 in schoonheid kunnen afronden door ook de laatste reeks te winnen. Niet dus. Was het overmoed of gebrek aan concentratie? Aan de voorlaatste boei ging bij de voorzeilwissel de gennaker het water in. Alsof je de handrem optrekt. Pats van één naar vijf. We hebben er alles aan gedaan om de boten in te lopen, maar ja.” De voorgaande reeksen koos de Ballista voor een conservatieve strategie en dan heeft hen vier overwinningen in zes reeksen opgeleverd. Uiteindelijk landen ze op de eerste plaats voor de NRJ-Ball met 1 punt verschil.
De titel biedt hen weer heel wat perspectieven voor de toekomst. Te beginnen met de Huysman Antwerp race en de Goofies.

Winnaars DAMEN Breskens Sailing Weekend – over all

IRC/ORC 1: ELKE (NED 6169) | Frans RODENBURG
IRC/ORC 2: EXTRA JINN (GBR 362) | Michel DORSMAN
IRC/ORC 3: ZARAFA | (BEL 7712) | Iwan VERMEIRSCH
CR 1&2: BALLISTA | (BEL 217) | Jonas PLUYM
CR 3-6: DU CIEL | (NED 4481) | Harold van den HEMEL
Double Handed: ZEEBEER 3 | (NED 5146) | Ad van WIJNGAARDEN

Foto’s: Wacon Images by Ronald den Dekker

Wacon images

DAMEN Breskens Sailing Weekend dag 2: ervaring beheerst de race 

Hoewel er vanochtend regenbuien overtrokken stabiliseerde de wind zich wat meer nadien en kon er weer heftig worden gezeild op de tweede dag van DAMEN Breskens Sailing Weekend. Omwille van de Noordenwind uitschieters tot 25~26 knopen werden de windward/leeward banen voor vloot A (IRC en ORC) bij de Walvischstaartgeul op zee uitgezet. Vloot B kreeg een parcours rond vaste boeien in het Schaar van Hoofdplaat en Springersdiep.  

Elke (NED 6169 / IRC-ORC1): dit is ons ding

Frans Rodenburg is formeel: de First 40 gaat hard en hoog aan de wind en dat is bij 5 bft alleen maar voordeel. De settings zijn bekend. Plus, natuurlijk een geroutineerde bemanning: van de tien man aan boord zijn er drie die uit andere, ervaren teams komen, dus loopt alles gesmeerd aan boord. Ook als er al eens een gijp misgaat en ze even achter de spinaker aan moeten gaan, is dat euvel gauw verholpen. “In principe varen we bij de start gauw vrij. En dat genieten we van dat voordeel, ook wanneer we rond de bovenboeien of door de gates moeten. Natuurlijk gaat de Van Uden er altijd als een speer vandoor, voor ons. Gisteren was het even schrikken toen bleek dat de dagwinnaar, de Pinta, de inshore baan rond de boeien beter had geïnterpreteerd dan wij, maar vandaag zijn we weer helemaal top met de Windward/Leeward banen.”

Ballista (BEL 217 – CR 1-2): het beste er van maken brengt overwinning binnen bereik

Wacon ImagesVoor schipper Jonas Pluym, die hoofdzakelijk in de Delta aan wedstrijden deelneemt, bepaalde de Coronaperiode dat hij hier met zijn team in de CR klasse deelneemt. “We zouden liever buitengaats aan de Ups’ en Downs deelnemen, maar we kregen de juiste meetbrieven niet op tijd geregeld. Toch is het goed dat de organisatie een baan heeft kunnen uitzetten die het up/down parcours benadert. Tel daarbij dat we al lang met een harde teamkern varen en dat we elkaar prima aanvullen. Ik hoef me als stuurman alleen maar op het sturen te concentreren. En de informatie van de navigator juist te interpreteren. Daardoor gaan we snel, hoog en laten we zo weinig mogelijk steken vallen. Dat loont.

“De races verlopen ondanks het beperkte deelnemersveld op het scherp van de snee. Door onze ratings bepaalt een verschil van seconden of je plaats één of twee hebt, zegt Jonas.
We hebben begrip voor de Coronamaatregelen, maar het zou goed zijn dat we een redelijke termijn krijgen om als het nodig is protest te kunnen indienen.”
De Ballista crew is wel van plan om op deze groove morgen verder te gaan.

Zeebeer 3 by Wacon ImagesZeebeer 3 (NED 5146 – Double Handed): voor ons mogen de kruisrakken primeren

Ad van WIJNGAARDEN zeilt al jaren double handed met zijn zoon Gerben. Ooit met 4 tot 6 man bemanning, maar dat werd op de duur te ingewikkeld. Het Waarschip 1075, de Zeebeer 3, bouwde Ad zelf af. Jaar na jaar is het van toerschip naar cruiser racer gegaan. Het duo heeft het best naar zijn zin. “Voor een wat zwaarder schip is dit natuurlijk het ideale weer. We zijn op elkaar ingespeeld, hoewel het voor Gerben (44jr), die de taken van een meerkoppige bemanning alleen moet uitvoeren behoorlijk inspannend is,” zegt Ad (75jr.). het vertrouwen in de Zeebeer 3 is groot, zeker als het op de aan de windse rakken neerkomt. “Voor ons mogen er meer zijn want dan zijn we zeker dat we de voorsprong van ca 20 minuten op de nr 2, de Magnifique nog gaan vergroten.”

Wedstrijdorganisatie: het de zeilers naar hun zin maken

Marcol De Klerk, wedstrijdleider op baan B (CR en Double Handed) zegt: “De windrichting was net goed om er een bijna windward leeward baan van te maken. We hadden hier wat minder wind dan op zee: eerst 13 knopen, later 18, maar de golfslag is best wel pittig.” Na twee reeksen is het vuur er wel uit, morgen ziet het er naar uit dat we weer twee intensieve reeksen kunnen varen.

Buiten dat dit aan de bemanningen trekt is er natuurlijk kans op schade, zoals bij de IRC 2 waar de koploper Extra Djinn naar de haven moest met problemen aan de rail van het voorzeil, zodat zij laatste dagreeks niet konden uitzeilen.

Winnaars DAMEN Breskens Sailing Weekend – dag 1 + 2

IRC/ORC 1: ELKE (NED 6169) | Frans RODENBURG
IRC/ORC 2: EXTRA JINN (GBR 362) | Michel DORSMAN
IRC/ORC 3: ZARAFA | (BEL 7712) | Iwan VERMEIRSCH
CR 1&2: BALLISTA | (BEL 217) | Jonas PLUYM
CR 3-6: DU CIEL | (NED 4481) | Harold van den HEMEL
Double Handed: ZEEBEER 3 | (NED 5146) | Ad van WIJNGAARDEN

Voorlopige rangschikkingen: (selecteer de klasse links boven) https://www.manage2sail.com/nl-NL/event/d6a53f75-ef6b-4f64-91a1-458493ebcd7f#!/results?classId=20605a8c-8bf5-4e05-980b-9a9dc9c5d359

Foto’s: WACON Images, Ronald den Dekker (baan A) en Marcol De Klerk (Baan B)

 

Wacon Images

Meteen voluit gaan op eerste dag Damen Breskens Sailing Weekend

DBSW Wacon Images

Twee vloten namen de start in de eerste dag van het DAMEN Breskens Sailing Weekend. Voor vloot A (IRC/ORC gemeten boten) kreeg een inshore parcours rond de vaste bakens in de Scheldemonding voor de boeg. Per klasse werd één andere baan gekozen met ook een andere afstand, variërend tussen 20 en 30 zeemijl. De vloot B (CR en Double Handed) startte in de eerste manche in een rondje omheen de zandbank voor de haven van Breskens, om nadien een tweede manche te varen in het Schaar van de Spijkerplaat. 

Extra Djinn: wissel van gescheurde spi draait op winst uit

De Nederlandse stuurman Michel Dorsman van de Extra Djinn (GBR 362) zit volop in de debriefing als we naar zijn ervaring peilen. Het 8 koppige team wil zich vooral oriënteren om deel te kunnen nemen aan het EK IRC van volgend jaar. Het omgaan met de stromingen rond de banken is dus een aandachtspunt. Het volgende is de formule van de inshore. Hun X 32 Sport is niet zo sterk in reaching-rakken, ze kijken heel erg uit naar de windward-leeward banen die intensiever en korter zijn.

Maar het kan ook meezitten. Bij de zeilwissel van de gescheurde S2 spinnaker naar een S 1,5 bleek deze laatste beter geschikt voor de koers, dus hebben ze alles uit hun schip kunnen halen. Dag één eindigt dus voor hen met een overwinning.

Zarafa: in haar element

Wacon Images

De Belgische stuurman Iwan Vermeirsch van de Zarafa (BEL 7712) is in zijn nopjes. Hoewel er een paar nieuwe mensen aan boord zijn gekomen, waren de voorgaande races in het Open Noordzee Kampioenschap voldoende om het team op dreef te krijgen. Iwan is zeer te spreken over de wedstrijdorganisatie en het verloop van de starten en de variatie van de koersen over de veelhoekige baan. “We zeilen ook tegen een kleine, maar sterke concurrentie. Het is dus alles behalve een toertochtje langs de boeien.” Zegt de schipper.

Naast de kwaliteit van zijn crew was de meteo erg gunstig voor de Zarafa. De boot is relatief zwaar, ontworpen voor zeer gevarieerde Engelse condities. Met deze dagwinst zijn de verwachtingen dus meteen naar het hoogste spanningsniveau gebracht.

Wedstrijdorganisatie: COVID voorzichtigheid

Menno Vercouteren, wedstrijdleider op baan A (IRC / ORC) zegt: “Wat. Een. Zeildag.” Ideale omstandigheden, zeker over zijn wedstrijdzone: de Wielingen en de Walvischsstaart. De toenemende wind was een zegen voor de race en voor wie van zeilen op zee houdt.
De voorzichtigheid bij de starts lieten duidelijk zien dat iedereen de scherpte mist. Dat zal de invloed zijn van de Corona isolaties.

Toch wijst Menno op het verschil bij de finish van IRC 1: De Pinta (BEL 5355) klokte op  4:02:56 af, de Van Uden op 4:03:10. Deze had pieken gehaald van 16, 17 knopen.


Wacon ImagesWinnaars in de DAMEN Breskens Sailing Weekend dag 1

IRC/ORC 1: PINTA (BEL 5355) | Dirk HELLEMANS
IRC/ORC 2: EXTYRA JINN (GBR 362) | Michel DORSMAN
IRC/ORC 3: ZARAFA | (BEL 7712) | Iwan VERMEIRSCH
CR 1&2: NRJ BALL | (BEL 455) | Roland CLAEYS
CR 3-6: DU CIEL | (NED 4481) | Harold van den HEMEL
Double Handed: ZEEBEER 3 | (NED 5146) | Ad van WIJNGAARDEN

Voorlopige rangschikkingen: (selecteer de klasse links boven) https://www.manage2sail.com/nl-NL/event/d6a53f75-ef6b-4f64-91a1-458493ebcd7f#!/results?classId=20605a8c-8bf5-4e05-980b-9a9dc9c5d359

Foto’s: WACON Images / Ronald Den Dekker 

ONZK21-NPT-OST-NPT-Batur (5)

Nieuwpoort – Oostende – Nieuwpoort: zeilcommunity aan de kust grootste winnaar

Race van zaterdag 21 augustus 21 – selectie voor Open Noordzee Kampioenschap

Nieuwpoort - Oostende - Nieuwpoort (c) by BATURWeinig wind, onweersdreiging, schroom van kandidaat deelnemers. Al de drempels waar het tweede zeilevent op de kalender van het Open Noordzee Kampioenschap 2021 zou kunnen over struikelen. “De twee belangrijkste goals zijn volop gemaakt,” zegt organisator Luc Coppens van de Koninklijke Nieuwpoort Yacht Club. “Boten van twee kustjachthavens één uitnodigend competitie event laten beleven en het communitysfeer opvijzelen.”

 

Zaterdag 11 uur starten twee vloten met in totaal 32 zeiljachten voor een race in rechte lijn tussen Nieuwpoort en Oostende. Het wispelturige weer maakt er een tenenkrullende manche van. Hoewel de wind zijn kuren heeft, doet de snelste van de vloot in de IRC 1&2 categorie, de Ragazza 4 (Team Gabriel – De Bie / BEL  9852) er 65 minuten over om voor Oostende te finishen. De Bahiko (Team Duquesnoy / IRC GO) 103 minuten. De Andiamo (Team Bonte / BEL 9982 ) is een van de weinige deelnemers die dit hele traject onder spi uitvaart. En wint in de IRC Go formule.

“Ook bij de CR werd de heenwedstrijd een best spannend duel tussen de NRG-Ball en wij,” zegt Stan Logge, co-schipper van de J-Sea BEL 262.  “Beide boten liepen onder Code 0 ongeveer gelijk op tot aan de Zuidstroombank.  Maar we liepen dan langzaam uit om te finishen in 65 minuten en 18 seconden. NRG-Ball finishte exact 1 minuut later. De terugwedstrijd werd een duel tussen de Soulmate en de NRG-Ball waarbij NRG Ball opnieuw 2de werd.”

RNSYC - Montgomeryhaven (c)by Luc MaesVoor de wind – in de wind op zelfde koers

Jachthavenmeester Simon Munters en zijn team slaagde er in om alle deelnemende jachten netjes in de RNSYC jachthaven boord aan boord te laten afmeren. Alle deelnemers werden vergast op een oer klassiek pakje friet met pilsjes op het terras van de club. Door de dreiging van onweer en de afnemende wind werd de start voor de wat ingewikkelder manche naar Nieuwpoort al om 16 uur gegeven. Binnestroombankboei, Buitenstroombankboei, Zuidstroombankboei  en zo naar de finish aan de KYCN boei voor Nieuwpoort.

“Dit werd een behoorlijk uitdagender manche,“ zegt Luc Coppens, “omdat de weinige wind die er nog was werkelijk alle kanten uitging. Het was dus werken aan boord met de vele zeilwissels.” Uiteindelijk werd de manche ingekort door de finish al aan de Zuidstroombankboei te nemen. De wolkbreuk kwam snel dichtbij.

Later die avond was het verzamelen geblazen voor de 140 bemanningsleden bij de Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort voor de prijsuitreiking en een barbecue. Het zeilpak en accessoires van Decathlon ging middels trekking naar een van de dames aan boord van de Ragazza 4.

Nieuwpoort Oostende Nieuwpoort (c) BaturWinnaars Nieuwpoort – Oostende – Nieuwpoort over all

  • CR 5 & 6: Morning Breeze | Team Tavlet | Yacht club de la Mer du Nord (Fra)
  • CR 3 & 4: Breeze | Team Janssen | Royal North Sea yacht club
  • CR 1 & 2: Soulmate | Team Vancanneyt | Brugse zeil- en yachtclub
  • J/80: SeaYou2 | Team Lemaire | Brussels Royal yacht club
  • IRC 3: Picsou | Team Rousseau | Koninklijke Nieuwpoort yacht club
  • IRC 1 & 2: Ragazza | Team Gabriel – De Bie | Royal North Sea Yacht Club

Interclub kustrace

Nieuwpoort Oostende Nieuwpoort (c) BaturOm het Open Noordzee Kampioenschap voor een grote variëteit aan zeilers in diverse klassen interessant te maken is een onderling contact van groot belang. “Een interclub in een sprint formule in plaats van de lokale parcours voor de haven van iedere jachthaven blijkt zeker te werken,” zegt Coppens nog.

”Het competitie-element zat er in, maar vooral de verbinding tussen de zeilers van Nieuwpoort en Oostende is zowel op het water als in beide clubhuizen verstevigd. Een formule die zeker op de ONZK kalender van volgend jaar blijft staan. Bovendien merkt Luc Coppens nog op, heeft de IRC GO formule acht deelnemers opgeleverd die zich anders terughoudend opstellen tegenover het wedstrijdzeilen. Ook deze instapvriendelijke formule is een bijkomende boost waar zeilers zonder veel voorkennis en ervaring op zitten te wachten.

De volgende wedstrijdreeksen op de ONZK 21 kalender
DAMEN BRESKENS SAILING WEEKEND (27-29/08): https://www.breskenssailing.nl/
OOSTENDE SAILING WEEKEND (25-26/09) https://www.rnsyc.be/regattas/

Alle resultaten: https://bit.ly/2UEFhIq

Foto’s: zeilrace (C) Batur || Jachthaven (C) Luc Maes – RNSYC